Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Daimler Menukar Enjin Pembakaran Kepada Enjin Elektrik Sepenuhnya

Memutuskan untuk bergerak ke elektrik penuh lebih awal daripada yang dijangkakan.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Pada bulan Mei tahun ini, pengeluar kereta Mercedes-Benz mengumumkan rancangan untuk berhenti menjual kereta enjin pembakaran tradisional (petrol dan diesel) menjelang 2039 dan sebaliknya mereka hanya akan memberi tumpuan kepada kenderaan neutral karbon (pemanduan elektrik). Kenyataan ini adalah dari Ola Kallenius, pemimpin penyelidikan dan pembangunan Mercedes yang kemudiannya berjaya menggantikan Dieter Zetsche sebagai pengerusi kumpulan Daimler.

Beliau menambah bahawa Daimler melihat bahan api sintetik yang akan dihasilkan dengan tenaga boleh diperbaharui untuk membolehkan kereta hibrid berjalan tanpa pelepasan CO2, tetapi bahan api ini belum di pasaran.

Mercedes-EQ-2

Daimler berhasrat untuk mencapai 50 peratus jualan untuk kenderaan elektrik menjelang 2030 dan berjanji untuk menjadikan kilang kereta Eropahnya CO2 neutral menjelang 2022, tambah Kaellenius.

Pengeluar kereta Jerman seperti Volkswagen, Audi, Porsche, BMW dan Mercedes-Benz mengambil risiko dengan kuasa elektrik dengan peraturan pelepasan yang semakin ketat di Kesatuan Eropah dari tahun 2020, yang dipenuhi dengan penalti kewangan besar jika mereka melanggar peraturan itu.

Tetapi sekarang nampaknya Daimler telah membuat keputusan untuk melancarkan pelan elektrifikasi kenderaannya.

Mercedes-EQ-3

Elektrifikasi Sepenuhnya 

Minggu ini, majalah automotif Jerman, Auto Motor and Sport baru saja melaporkan bahawa Daimler kini telah mengumumkan bahawa ia akan meninggalkan pembangunan enjin pembakaran dalaman buat masa ini.

Kumpulan itu baru sahaja menyegarkan rangkaian enjin pembakaran dalamannya dan kini sudah tiba masanya untuk berehat. Ketua pembangunan enjin Daimler Markus Schaefer menekankan bahawa tumpuan utama kini ialah pada elektrifikasi, pacuan elektrik dan pembangunan bateri. Ia juga mengenai kapasiti peralihan dari enjin pembakaran dan pembangunan transmisi ke pembangunan baru.

Mercedes-EQ-4

Enjin Petrol Terakhir

Daimler kini membawa enjin pembakaran dalaman generasi terbaru untuk memasarkannya dalam pelbagai model, seperti enjin enam silinder inline baru untuk E dan S-Class serta pelbagai SUV mereka. Selepas rangkaian ini diperkenalkan, tidak akan ada rancangan untuk enjin petrol generasi akan datang.

Mercedes-EQ-5

Previous post

Scania Prihatin Tentang Perubahan Iklim

Next post

Mild-Hybrid Volvo XC90 Baharu Dengan Rupa Lebih Tajam

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *