Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Sudah Boleh Tukar Nama! Toyota Innova Jadi Toyota Zenix

Untuk pelancaran 2023 Toyota Innova generasi ke empat akan dikenali sebagai Toyota Zenix

Jadi, ada berita beberapa bulan kebelakangan ini di media sosial mengenai ketibaan Toyota Innova serba baharu yang mungkin akan dinamakan semula sebagai ‘Zenix’.

Ia hanya pada November 2021, Toyota Innova yang popular di Malaysia mendapat kemas kini iaitu pad pengecas telefon pintar tanpa wayar dan enjin petrol 2.0L yang ditala semula untuk memenuhi piawaian pelepasan Euro 4 yang lebih ketat. Tiga varian yang ada dan harga jualannya ialah:

Toyota Innova 2.0X – RM129,677

Toyota Innova 2.0G – RM121,483

Toyota Innova 2.0 E – RM111,622

Innova ini mempunyai sistem maklumat hiburan 9 inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto bersepadu untuk semua varian merentas rangkaian. Dari segi keselamatan, terdapat sistem Pemantau Titik Buta / Blind Spot Monitor system (BSM) dan sistem Amaran Lalu Lintas Belakang / Rear Cross Traffic Alert system (RCTA).

toyota-innova-zenix-rear-3.0

Yang pasti versi terkini akan mendapat kenaikan harga apabila ia tiba kerana ia akan menampilkan peralatan keselamatan yang lebih tinggi dan lebih banyak ciri keselesaan.

Nama ‘Zenix’ telah didaftarkan di Filipina, Indonesia dan Malaysia. Sementara itu, nama ‘Hycross’ boleh digunakan untuk pasaran India.

Nama Innova Zenix telah didaftarkan oleh Toyota Motor Corporation pada tahun 2020 dan nama itu akan digunakan untuk semua varian Innova baharu ini, termasuk hibrid dan bukan hibrid.

Ya, akan ada versi hibrid buat kali pertama dan apabila Toyota bergerak perlahan ke bidang elektrifikasi, kuasa hibrid kekal sebagai rangkaian kuasa terbaik dan paling boleh dipercayai sehingga kini untuk rantau ASEAN.

Innova ini akan menjadi Innova generasi keempat dan dijangka akan dilancarkan pada November tahun ini, 2022.

toyota-innova_zenix_2023 1.0
HYCROSS akan menjadi nama yang digunakan di India

Kenderaan keluarga serba baharu ini akan berkembang dari segi saiz kerana ia akan diletakkan di atas platform baharu yang merupakan monokok yang lebih ringan berdasarkan seni bina TNGA-C jenama baharu.

Ukuran Zenix ialah panjang sekitar 4.7 meter dengan jarak roda sepanjang 2,850mm iaitu 100 mm lebih panjang daripada Innova semasa.

Zenix, seperti Innova yang digantikan akan kekal sebagai kenderaan berkotak dengan tiang menegak bersama reka bentuk bonet yang rata, lampu hadapan yang anggun seperti Corolla Cross dan juga gril hadapan yang dipasang tinggi daripada SUV Cross yang popular.

Kabin akan terus mempunyai berbilang pilihan tempat duduk dan juga akan menyertakan ciri yang dikemas kini seperti tempat duduk berventilasi, pengecasan tanpa wayar, sambungan Android Auto dan Apple CarPlay serta tempat duduk kapten berbaring di barisan tengah. Menariknya ciri ADAS akan disertakan seperti dengan Corolla Cross.

Sebagai kenderaan keluarga 7 tempat duduk, Toyota MPV baharu ini hanya akan mempunyai satu saingan apabila tiba di Malaysia iaitu Nissan Serena S-Hybrid yang lebih tegak dan luas yang dijual pada harga RM149,888.

Kita tunggu dan lihat sejauh mana popular kenderaan keluarga Toyota baharu ini dengan masyarakat kita.

Previous post

Volvo Cars Sahkan EX90 Akan Datang Standard Dengan LiDAR

Next post

Audi RS3 Sedan Dilancarkan Minggu Lalu Di Euromobil

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *