Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo Bakal Bertukar Elektrik Sepenuhnya Di Australia

Volvo mengesahkan empat EV baharu dan satu model baharu setiap tahun sehingga 2030

Volvo dengan pantas mengubah dirinya menjadi sebuah syarikat elektrik sahaja di Australia dan mula dengan segera mengeluarkan model baharu di sana. Selepas melancarkan kenderaan elektrik (EV) pertama di rantau ini, Volvo XC40 Recharge Pure Electric, jenama itu kini telah merancang empat EV baharu merentas semua kategori sebelum 2025.

Volvo-XC40-EV_Black-test-drive 2.0

Yang pertama daripada model ini ialah SUV kompak C40 yang dijadualkan bulan depan. Ia adalah versi coupe XC40 diikuti dengan flagship baharu Volvo tujuh tempat duduk, EX90 yang dirancang untuk dikeluarkan pada November menjelang pengeluaran pada 2023 dan jualan pada 2024. Terdapat satu lagi SUV kompak selepas itu diikuti dengan sedan empat pintu yang besar pada tahun 2024.

Berita ini datang selepas Stephen Connor, pengarah urusan Volvo Car Australia mendedahkan bahawa bahagian Australia berhasrat untuk mengatasi sasaran global syarikat untuk menghentikan semua kenderaan petrol secara berperingkat menjelang 2030 tetapi tidak menetapkan tarikh konkrit untuk pencapaian ini.

Beliau juga percaya bahawa semua SUV elektrik Volvo akan datang akan berpegang kepada corak penamaan ‘EX’, yang bertentangan dengan spekulasi awal bahawa jenama itu akan memberikan nama EV ini, sama seperti semua model Proton selain daripada dua SUV mereka, bukannya abjad angka untuk membezakannya daripada kereta petrol.

Buat masa ini, Volvo C40 semua elektrik ialah satu-satunya Volvo EV generasi baharu yang disahkan untuk tahun ini di Australia dengan XC30 yang lebih kecil, yang kemungkinan besar akan dipanggil EX30 yang disahkan untuk tahun depan. Pengeluaran EX90 yang disebutkan di atas juga telah ditangguhkan kepada 2024 dari 2023.

Volvo-XC40-EV_Black-test-drive 3.0

Selain itu, sebagai sebahagian daripada satu kereta setahun yang dimiliki Volvo , jenama itu juga merancang sebuah sedan baharu, yang berkemungkinan besar sama saiznya dengan BMW 5-siri yang kelihatan seperti Volvo S90.

Selain itu, walaupun tiada imej rasmi kereta Volvo baharu ini telah dikeluarkan, imej paten EX90 telah muncul dan konsep terdahulu menawarkan gambaran kasar tentang rupa EX30 dan sedan itu.

Volvo juga telah menandakan nama ES40, ES60 dan ES90 untuk sedan dan EX30, EX40, EX60 dan EX90 untuk SUV serta EC40 untuk “SUV coupe” dan EV40, EV60 dan EV90 bersama XC40, EXC60 untuk wagon.

Volvo_C40_drive-4.0

Previous post

Pemandu Menang Tuntutan RM2,980 Bersabit Jalan Berlubang

Next post

Perodua Ativa Hibrid Kini Di Malaysia Tetapi Hanya Sebagai Kajian Pasaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *