Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Mengapa Bateri Volvo C40 Recharge Tidak Seperti Bateri PHEV Volvo

Volvo telah memutuskan bahawa pek bateri dalam BEVnya seperti C40 akan dibangunkan sepenuhnya sendiri secara dalaman.

Volvo telah mempelopori elektrifikasi dalam permainan kereta premium selama bertahun-tahun sekarang. Mereka mempunyai kenderaan elektrik sepenuhnya, C30 Electric, yang ditawarkan sejak 2011. Sudah tentu, julat itu tidak begitu mengagumkan pada masa itu, C30 Electric hanya boleh melakukan 150km dengan cas penuh, tetapi ia masih merupakan tonggak penting. Dalam beberapa dekad sejak itu, syarikat telah membina teknologinya. Mereka memperkenalkan rangkaian kuasa Hibrid Plug-in sangat awal sebagai varian peringkat teratas bagi barisan model mereka, dan kemudian mengelektrik sepenuhnya keseluruhan portfolio mereka.

Kini syarikat itu telah memasuki era elektrifikasi baharu – yang diterajui oleh kenderaan elektrik bateri (BEV) baharu mereka. BEV seperti C40 dikuasakan oleh teknologi yang sama sekali berbeza daripada kenderaan hibrid pemalam mereka yang biasa. Malah, dengan XC40 Recharge Pure Electric dan C40 Recharge, Volvo akhirnya mereka bentuk dan membina pek baterinya sendiri secara dalaman.

Maksudnya ialah tiada komponen pek bateri kongsi antara Plug-in Hybrid dan BEV daripada Volvo. Untuk hibrid mereka, Volvo akan menandatangani kontrak jangka panjang dengan pembekal seperti LG Chem untuk sistem bateri yang lengkap. Volvo tahu bahawa BEV jauh berbeza dan adalah penting untuk mereka membawa pengetahuan ini ke dalam syarikat walaupun sangat mungkin untuk menyumber luar reka bentuk pek bateri untuk BEV.

Keputusan strategik ini dibuat kerana pek bateri adalah komponen tunggal paling mahal dalam mana-mana kenderaan elektrik dan kerana Volvo tidak berkompromi dalam hal keselamatan. Pek bateri memainkan peranan penting apabila ia berkaitan dengan struktur ranap BEV, tetapi ia juga perlu direka bentuk untuk melindungi sel daripada short circuit atau daripada pecah. Mereka boleh melakukan kejuruteraan dan menguji dengan lebih baik apabila semuanya dilakukan secara dalaman.

Volvo-C40-cutaway-1.0

Bercakap tentang ujian, Volvo mempunyai makmal ujian bateri dalaman sendiri yang bernilai AS$60 juta. Kerja di kemudahan ini memastikan bahawa bateri yang masuk ke dalam BEV seperti C40 boleh menahan pelbagai persekitaran, suhu, arus dan jenis putaran. Kebanyakan ujian mengambil masa berbulan-bulan atau bahkan bertahun-tahun, kerana mereka perlu meniru kitaran cas dan nyahcas yang dilalui oleh sel litium-ion ini di dunia nyata.

Previous post

SUV Elektrik Polestar 3 Telah Didedahkan Secara Rasmi

Next post

Lexus LC 500h Mungkin Sesuai Untuk Jutawan Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *