Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo C40 Recharge Merupakan Permulaan Reka Bentuk Elektrik Tulen

C40 adalah Volvo pertama yang direka dari awal sebagai kenderaan elektrik.

Ya, kita telah pun melihat populariti SUV elektrik Volvo XC40 yang mendapat sambutan hangat di Malaysia. Pada bulan Jun tahun ini, jualan Volvo Recharge adalah di luar jangkaan dan pengambilan pesanan telah ditangguhkan selama beberapa bulan sahaja, kemudian dimulakan semula apabila penghantaran dari kilang disambung semula.

Secara kebetulan, senarai menunggu terus meningkat dan penghantaran juga bergerak secepat mungkin, memandangkan semua isu bermula dengan kekurangan cip dan penahanan logistik di pelbagai bahagian dunia.

Sementara itu, kita tahu bahawa masa depan Volvo Cars adalah elektrik seperti yang telah mereka nyatakan setahun sebelumnya dalam komitmen mereka untuk membawa permotoran udara bersih ke dunia.

Selain itu, kami telah melihat bagaimana Volvo C40 Recharge baharu ialah manifestasi terkini komitmen syarikat terhadap masa hadapan pelepasan sifar.

Sementara itu, Volvo C40 Recharge mempunyai semua kelebihan SUV tetapi dengan reka bentuk yang lebih rendah dan lebih anggun. Ia berdasarkan platform kenderaan CMA dan merupakan model Volvo pertama dalam sejarah yang direka sebagai elektrik tulen sahaja.

Volvo Cars telah membuat komitmen bahawa menjelang 2025, ia menyasarkan 50 peratus daripada volum jualan globalnya terdiri daripada kereta elektrik sepenuhnya, dengan selebihnya hibrid plug-in. Menjelang 2030, ia merancang untuk setiap kereta yang dijualnya menjadi elektrik tulen yang bermakna kuasa petrol dalam apa jua bentuk tidak akan wujud lagi.

“C40 Recharge mewakili masa depan Volvo dan menunjukkan ke mana kami akan pergi,” kata Henrik Green, Ketua Pegawai Teknologi di Volvo Cars.

Bahagian belakang Volvo C40 Recharge menampilkan reka bentuk bahagian belakang yang menarik untuk dipadankan dengan garis bumbung bawah, manakala reka bentuk hadapan baharu memperkenalkan wajah baharu untuk Volvo elektrik dan termasuk lampu hadapan dengan teknologi piksel terkini.

Adalah baik untuk melihat bahawa kabin Volvo C40 Recharge menyediakan pelanggan dengan kedudukan tempat duduk tinggi yang disukai kebanyakan pemandu Volvo, sementara ia tersedia dengan pelbagai pilihan warna dan deco yang unik untuk model tersebut. Ia juga merupakan model Volvo pertama yang bebas kulit sepenuhnya.

Seperti XC40 Recharge, C40 Recharge didatangkan dengan salah satu sistem infotainment terbaik di pasaran, dibangunkan bersama dengan Google dan berdasarkan sistem pengendalian Android.

Ia menyediakan pengguna dengan apl dan perkhidmatan Google terbina dalam, seperti Google Maps, Google Assistant dan Google Play Store.

Data tanpa had membolehkan sambungan yang unggul dan C40 Recharge akan menerima kemas kini perisian melalui udara. Ini bermakna ia akan terus bertambah baik dari semasa ke semasa selepas ia meninggalkan kilang.

Propulsion terdiri daripada motor elektrik berkembar, satu di hadapan dan satu di gandar belakang, dikuasakan oleh bateri 78kWj yang boleh dicas pantas hingga 80 peratus dalam masa kira-kira 40 minit. Ia menawarkan jarak jangkaan sekitar 420km, yang dijangka bertambah baik dari semasa ke semasa melalui kemas kini perisian melalui udara.

Previous post

Toyota Hentikan Semua Pengeluaran Kenderaan di Rusia

Next post

Renault R5 Turbo 3E Direka Untuk Drifting Tetapi Tidak Ada Turbo

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *