Sukan

Renault R5 Turbo 3E Direka Untuk Drifting Tetapi Tidak Ada Turbo

Renault R5 Turbo 3E adalah elektrik dan dibina untuk drifting.

Tahun lepas, Renault mencipta semula ikon – Renault 5 Diamant – untuk zaman elektrik. Tahun ini, syarikat itu berseronok dengan prototaip elektrik dengan mengubahnya menjadi mesin drifting. Mereka memanggilnya Renault R5 Turbo 3E selepas Renault 5 Turbo dan Turbo 2 yang terkenal. Jadi ‘3’ kerana ia adalah pengganti kepada Turbo 2, dan ‘E’ kerana ia semuanya elektrik.

Renault-R5-Turbo-3E-Show-Car-2.0

Renault R5 Turbo 3E lebih 4 meter panjang dan 2 meter lebar, berat hanya 1500kg walaupun dengan pek bateri 42kWh. Casis tiub mempunyai tapak rata dan roll bar yang diluluskan FIA.

Renault-R5-Turbo-3E-Show-Car-1.0
SKETCHS

Motor elektrik berkembar dipasang di belakang dan berkeupayaan 380hp dan 700Nm tork, lebih pada cukup untuk kenderaan yang ringan itu. Ia mempunyai masa 0-100km/j hanya 3.5 saat dan kelajuan tertinggi 200km/j.

Paling penting, ia direka bentuk untuk menjadi drifter pacuan roda belakang serba elektrik dengan sudut stereng lebih daripada 50 darjah. Kenderaan itu juga telah dipasang dengan lebih daripada 10 kurungan kamera untuk mendapatkan semua rakaman gymkhana terbaik.

Reka bentuk itu dicerminkan selepas pendahulunya dengan banyak bahagian badan yang diperbuat daripada gentian karbon. Ia juga mempunyai salur masuk udara Turbo 2 pada spatbor belakang.

Lampu kabus segi empat sama juga merupakan imbasan kepada reka bentuk terdahulu tetapi kini terdapat empat daripadanya dan setiap satu mengandungi 16 LED serta jalur LED berwarna yang berkelip apabila kereta hanyut.

R5 Turbo 3E mengambil kesempatan daripada kemajuan aerodinamik baharu dengan spoiler belakang yang besar dan saluran masuk udara yang besar pada bampar hadapan. Salah satu saluran masuk udara pada bonet mempunyai bukaan untuk soket pengecasan bateri – penyepaduan yang bijak.

Hanya untuk sedikit kecemerlangan, tingkap Plexiglass berwarna merah jambu dengan pelekat bertulis “La vie en rose” di tingkap kiri belakang.

Di bahagian dalam, Renault R5 Turbo 3E menampilkan tempat duduk bucket gentian karbon, harness keselamatan dan roda stereng daripada Sabelt, tuil brek tangan tegak dalam tempat duduk tartan kuning, kelabu dan hitam “pop” serta trim papan pemuka dengan sorotan kuning dan merah jambu “pop”, logo Renault yang menyala pada hab stereng, lantai gabus hitam dan lapisan Alcantara di bahagian atas papan pemuka dan panel pintu.

Renault-R5-Turbo-3E-Show-Car-3.0

10 dail analog yang dipaparkan pada Renault 5 Turbo 2 telah digantikan dengan 10 skrin digital pada Renault R5 Turbo 3E. Mereka secara main-main menamakan butang “Free Play” untuk menghidupkan kereta, “Turbo” untuk mod drift, “Track Invader” untuk bermain dan “Donut” untuk putaran 360 darjah. Mereka juga telah melemparkan teddy bear bernama Drifty untuk menenangkan penumpang.

Renault-R5-Turbo-3E-Show-Car-11.0

Previous post

Volvo C40 Recharge Merupakan Permulaan Reka Bentuk Elektrik Tulen

Next post

Kabin Chery Tiggo 8 Pro Intelligent Nampak Canggih!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *