Berita Auto

Renault Kardian: Nama Yang Menggambarkan Strategi Global Terbaru

Sebuah analisis mendalam mengenai pilihan nama Renault untuk SUV urban globalnya yang baharu, dan bagaimana ini mencerminkan visi dan misi jenama tersebut di pasaran global.

Nama sebuah kereta bukan sahaja sebuah label tetapi juga refleksi dari jenama dan ceritanya. Renault, salah satu jenama kereta terkenal dari Perancis, telah memperkenalkan SUV urban global baharu mereka yang diberi nama Renault Kardian. Di balik pilihan nama ini, tersembunyi makna yang mendalam dan strategi pasaran yang matang.

Tidak dapat dinafikan, Renault Kardian mencerminkan strategi antarabangsa baharu bagi jenama Perancis ini. Tapi apakah makna sebenarnya di sebalik nama ini? Menurut Sylvia Dos Santos, Pengurus Strategi Pemberian Nama Model di Renault, asal-usul nama Kardian adalah dari perkataan Bahasa Inggeris “guardian”, yang melambangkan perlindungan dan kekuatan. Ini sangat sesuai dengan konsep sebuah SUV yang sering dikaitkan dengan kestabilan dan ketahanan.

Renault mempunyai tradisi untuk memulakan nama model mereka dengan bunyi “K” yang kuat, seperti Koleos dan Kaptur. Dan ini diteruskan dengan pengenalan Kardian. Namun, bukan sahaja bunyi “K” yang menjadi tumpuan di sini, tetapi struktur nama itu sendiri. Dua huruf ‘A’ di dalam Kardian memberi petunjuk kepada aspek keselamatan kereta itu, sementara bunyi permulaan “Kar” juga memberi petunjuk kepada perkataan “car”.

Pengenalan Renault Kardian bukan sahaja tentang nama tetapi juga strategi. Kereta ini dijadwalkan untuk dilancarkan pertama kali di pasaran Amerika Selatan, menunjukkan niat Renault untuk meningkatkan jejak langkah global mereka.

Terus Terang

Renault Kardian lebih daripada sekadar model kereta baru; ia adalah manifesto dinamik Renault untuk masa depan. Dengan penekanan pada elektifikasi dan penyelesaian mobiliti baru, Kardian bukan sahaja sebuah kenderaan tetapi simbol transformasi dan adaptasi. Tetapi pertanyaan besar bagi kita di Malaysia: Bagaimanakah penerimaan pasaran kita terhadap Renault Kardian? Adakah ia akan sepopular model-model Renault yang lain? Hanya masa yang akan menentukan.

Analisa strategi Renault dengan pelancaran Kardian menunjukkan transformasi ketara yang dilakukan oleh Renault dalam mendapatkan keuntungan selepas mengalami masalah kewangan. Renault, melalui kerjasama dengan Nissan-Mitsubishi dan Geely, menumpukan strategi mereka ke arah pengenalan SUV seperti Kardian.

Selain itu, dengan kerjasama Renault Asia Pacific bersama Nusantara Maxindo Group, Renault mempunyai harapan untuk meningkatkan jenama dan kesedaran pasaran di Indonesia. Renault cuba memanfaatkan reputasi Eropah dan kekuatan gabungan mereka dengan Nissan dan Mitsubishi untuk memperoleh penerimaan yang baik di Indonesia.

Dalam konteks Malaysia, dengan teknologi dan keselamatan yang ditekankan oleh Renault untuk model Kardian, ia menarik minat pelanggan yang mencari kereta yang stabil, kuat, dan moden. Namun, penerimaannya di Malaysia bergantung kepada strategi pemasaran, harga, dan kesesuaian dengan keperluan dan citarasa pengguna di Malaysia.

Previous post

BMW X5 Protection VR6 2024: Kereta Berperisai Terbaik Untuk Keselamatan

Next post

Mekar Angkut Menerima 15 Trak MAN TGS Euro V Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *