Hibrid, Elektrik, Hidrogen

BYD ATTO 3 Telah Dilancarkan Di Thailand – Malaysia Bila?

BYD telah secara rasmi mengumumkan debut ATTO 3 mereka yang serba baharu di Thailand.

BYD bererti Build Your Dreams, pengeluar bateri popular China dan juga pengeluar kenderaan elektrik terkemuka telah melancarkan bersama-sama dengan rakan kongsi tempatan Thai mereka, Rêver Automotive (syarikat ini pernah menjadi pengedar kenderaan Nissan) kereta elektrik Atto 3 serba baharu.

Pada September tahun ini, BYD mengumumkan penubuhan kilang pemasangan kereta elektrik penuh untuk rantau Asia Pasifik yang bermakna model pemanduan tangan kanan untuk Malaysia dan rantau ini.

Dengan hanya beberapa hari kemudian BYD membuka dua pusat pengalaman di Dandenong, Melbourne yang terletak hanya 30 minit drive dari pusat bandar Melbourne.

BYD-Atto3_Thailand-3.0

BYD Atto 3 ini merupakan rangkaian pertama kereta elektrik yang akan dibina dan dilancarkan untuk rantau Asia Pasifik dan harga jualannya di Thailand disahkan THB 1,199,900 iaitu kira-kira RM146,000 pada kadar pertukaran minggu ini.

Ini bermakna kemungkinan harga jualan di bawah RM150,000 di Malaysia yang meletakkan BYD Atto 3 bersebelahan dengan Renault Zoe serba baharu (yang dijual pada harga RM163,000) dan Nissan Leaf (yang berharga di bawah RM170k) sekarang.

Menariknya, permintaan Nissan Leaf dan Renault Zoe tidak serancak kereta elektrik yang lebih mahal yang ditawarkan di Malaysia sekarang kerana hanya rakyat Malaysia dengan disposal income yang lebih tinggi yang membeli kereta elektrik dan mereka mahukan model premium seperti Volvo XC40 Recharge, Mercedes EQA dan Korea pula dengan IONIQ5 dan EV6 mereka.

Sementara itu, kereta elektrik mewah seperti Porsche Taycan, Mercedes EQS+ dan BMW iX dijual lebih pantas daripada dihantar ke Malaysia.

BYD-Atto3_Thailand-4.0

Jadi, dengan pelancaran Atto 3 terbaharu di Thailand ini, kami yakin bahawa pengedar BYD yang baru dilantik untuk Malaysia, Sime Darby Motors akan melancarkan Atto 3 tidak lama lagi.

BYD Atto 3 terlaris baharu ini dilengkapi dengan bateri Blade yang lebih besar, iaitu unit 60kW yang akan menyediakan jarak pemanduan 480km yang baik dan akan mengambil masa hanya sejam untuk mengecas semula pada pengecas pantas DC.

Sebaliknya, menggunakan unit pengecasan bateri isi rumah akan mengambil masa kira-kira 11 jam yang boleh dilakukan semalaman yang mana kebanyakan pengguna bandar akan lakukan.

Menurut BYD, Atto 3 ini mampu memecut kepada 100km/j dalam masa 7.3 saat. Penggunaan tenaga rasminya dinilai pada 14.9kWj/100km. Atto 3 ini berjalan menggunakan single entrance-wheel-drive motor yang menghasilkan 150kW tenaga dan 310Nm tork.

Atto 3 ialah kenderaan bersaiz biasa dengan panjang 4,455mm dan jarak roda 2650mm. Reka bentuk luaran Atto 3 menggunakan gaya luar kontemporari dengan bahasa reka bentuk ‘Dragon Face 3.0’ BYD

Di dalam Atto 3 anda mendapat paparan media 12.8 inci, yang boleh diputar hingga 90 darjah. Pilihan lain yang boleh dan mungkin disertakan untuk pembeli Malaysia ialah tempat duduk yang dilaraskan secara elektrik, bumbung matahari dan reka bentuk dalaman avant-garde yang menyegarkan.

BYD-Atto-3-front-parked-1.0

Keselamatan Atto 3 ini adalah kompetitif dalam kelas dengan 7 beg udara, ditambah dengan brek kecemasan automatik, amaran perlanggaran depan dan belakang, amaran keluar lorong, bantuan lorong dan amaran lintas belakang.

Waranti kilang Atto 3 BYD komprehensif dengan jaminan kereta baharu selama 6 tahun / 150,000km dengan kemungkinan bantuan jalanan selama 6 tahun disertakan, manakala Bateri Blade akan dilindungi oleh waranti 8 tahun/160,000km (mana yang terlebih dahulu) .

Previous post

Produksi Volkswagen Arteon Akan Dihentikan Pada Awal 2025 

Next post

SUV Elektrik Niutron NV Dilancarkan Di China Daripada USD39,100

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *