Berita Auto

Produksi Volkswagen Arteon Akan Dihentikan Pada Awal 2025 

Volkswagen Arteon terkena nasib yang sama dengan Jetta, semua kerana EV mengambil alih pentas utama.

Global Automotive News melaporkan bahawa VW Arteon yang kacak akan dihentikan pada tahun 2024. Berkongsi platformnya dengan Audi A5 Sportback, ini juga mungkin bermakna Audi A5 akan bersara.

Laporan tersebut mencadangkan bahawa pengurusan Volkswagen akan menggantikan Arteon dengan kenderaan elektrik ID.Areo yang disasarkan kepada pembeli Tesla. Kenderaan elektrik ID ketiga ini ialah kereta bersaiz VW Passat yang akan mula dijual pada tahun 2024.

Data Volkswagen baru-baru ini menunjukkan penurunan sebanyak 96 peratus jualan sedan yang bermakna pembeli di seluruh dunia beralih daripada gaya badan sedan kepada SUV dan crossover yang kita lihat di negara-negara ASEAN.

Sementara itu, Volkswagen Arteon 2022 baru-baru ini diperkenalkan di Amerika Utara dengan enjin 2.0 liter TSI® yang menghasilkan 300 hp dan 400Nm, yang merupakan peningkatan daripada enjin yang sebelumnyamenghasilkan 268 hp dan 350Nm. Transmisi DSG® tujuh kelajuan dengan Tiptronic® menggantikan automatik lapan kelajuan.

Luaran Arteon 2022

Arteon 2022 mengekalkan ciri ciri agresifnya yang rendah dan lebar, inilah yang membezakannya dengan segera daripada segmen sedan pada umumnya. Mengambil inspirasi daripada kereta sport klasik, garisan hud berkontur memanjang terus ke gril, manakala hud yang panjang dan lebar merentangi keseluruhan profil hadapan ke dalam gerbang roda untuk membentuk bahagian bahu.

Reka bentuknya canggih dan moden, tetapi juga berkesan, menghasilkan drag coefficient hanya 0.30 untuk model pacuan roda hadapan dan 0.29 untuk model pacuan semua roda 4Motion.

Volkswagen-ID.Aero_Concept-front-1.0

Dalaman Arteon 2022

Bahagian dalam Arteon yang luas menerima kemas kini penting tahun lepas yang menyerlahkan lagi sifat mewahnya. Pemandu boleh memilih daripada 30 warna untuk menerangi panel pintu dan hiasan trim papan pemuka, dan menggunakan warna pada paparan infotainmen Digital Cockpit Pro dan MIB3.

Konsol tengah menempatkan infotainmen MIB3 terbaharu Volkswagen dan sistem touch-sensitive climate control. Kawalan iklim automatik Climatronic Touch tiga zon adalah standard merentasi julat Arteon.

Sistem Volkswagen Digital Cockpit Pro termaju, standard pada semua model Arteon, memberikan pemandu dengan gugusan instrumen digital sepenuhnya. Menggunakan paparan TFT 10-inci, Volkswagen Digital Cockpit menawarkan persembahan boleh dikonfigurasikan maklumat kenderaan penting, dengan 21 pilihan tontonan.

Ini termasuk status kereta, navigasi, data pemanduan, maklumat telefon, ciri bantuan pemandu dan banyak lagi. Pengguna boleh memilih daripada berbilang paparan, termasuk paparan navigasi skrin penuh.

Sistem bunyi mewah yang dibuat oleh pakar audio harman/kardon telah ditujukan khusus kepada Arteon. Sistem ini menggunakan amplifier 700 watt, 16 saluran untuk menggerakkan sejumlah dua belas pembesar suara berprestasi tinggi, termasuk pembesar suara tengah dalam panel pemuka yang direka bentuk baharu dan subwufer di dalam but belakang.

Baki pembesar suara treble, midrange dan bass disusun di pintu. Sistem infotainmen menyelaraskan kawalan bunyi individu sistem, yang turut menyediakan tetapan prakonfigurasi intuitif, seperti Pure, Chill, Live dan Energy.

Sementara itu, VW Arteon R-Line semasa dengan harga RM240k terus dijual dengan baik di Malaysia walaupun harganya dinaikkan baru-baru ini kerana ia menawarkan lebih daripada pesaing terdekatnya di pasaran Malaysia.

Previous post

Logo Honda Kembali Di Kereta F1 Red Bull

Next post

BYD ATTO 3 Telah Dilancarkan Di Thailand - Malaysia Bila?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *