PenyelenggaraanUndang - Undang

Pemandu Menang Tuntutan RM2,980 Bersabit Jalan Berlubang

Saman undang-undang ini mungkin ‘membuka jalan’ kepada masalah kerosakan jalan berlubang di Malaysia.

Seorang lelaki warganegara Malaysia telah memenangi tuntutan undang-undang terhadap Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) berjumlah RM2,980 sebagai pampasan bagi kerosakan berkaitan jalan berlubang. Lelaki itu, Fahrurrazi Hamid, sedang memandu di sepanjang Jalan Sungai Long pada waktu malam pada September 2020 apabila keretanya melanggar jalan berlubang. Akibat langsung kejadian ini, tayar dan rim kiri belakang keretanya rosak. Kereta itu terpaksa ditunda dengan kos tambahan RM200.

Selain pampasan untuk menunda kereta, Encik Fahrurrazi turut menuntut kos menukar keempat-empat rim (kepada set rim terpakai) dan satu tayar berjumlah RM2600. Ini kerana dia tidak dapat mencari pengganti yang sama untuk rimnya yang patah di pasaran terpakai dan kosnya lebih murah untuk menggantikan keempat-empat rim dengan set terpakai berbanding mencari pengganti baru. Dia juga berjaya menuntut kos pelarasan camber sebanyak RM180. Dia bagaimanapun tidak dapat menuntut untuk menukar tayar tambahan selain tayar yang telah rosak.

Sebelum membawa MPKj ke mahkamah, lelaki itu memfailkan tuntutan melalui insurans majlis perbandaran dan hanya menerima RM1,430 daripada Takaful Malaysia Berhad. Pampasan ini adalah untuk satu tayar dan satu rim. Dia cuba merayu jumlah ini tetapi ditolak. Malah Tribunal Tuntutan Pengguna tidak dapat membantunya kerana tiada bidang kuasa. Oleh itu, dia memfailkan tuntutan kecil di mahkamah majistret Kajang dan mewakili dirinya dalam kes itu.

PJ33-pothole 1.0

Selepas menjelaskan kesnya kepada mahkamah, Majistret, Noor Firdaus Rosli mendapati MPKj bertanggungjawab sepenuhnya terhadap kerosakan yang berlaku. Mahkamah tidak bersetuju dengan hujah MPKj bahawa Encik Fahrurrazi memandu secara melulu dan menyebabkan kejadian itu. Mereka juga tidak bersetuju bahawa MPKj telah mengambil tindakan sewajarnya untuk menyelenggara semua jalan di bawah bidang kuasanya. Akhirnya, mahkamah juga tidak bersetuju bahawa pihak yang menuntut telah diperkaya secara tidak adil dengan menukar keempat-empat rim selepas hanya satu rosak.

“Melihat pada gambar yang diserahkan plaintif, memang ada lubang… Sama ada plaintif menyumbang kepada kerosakan itu, dapatan saya adalah negatif. Kejadian berlaku pada waktu malam, dan mana-mana lelaki yang munasabah tidak boleh dijangka akan menyedari dan mengelak kenderaan mereka daripada memasuki lubang itu,” kata Majistret Noor Firdaus.

Majistret juga memetik Kertas Teknikal SAE mengenai kesan reka bentuk roda pada seretan aerodinamik pada kenderaan penumpang. Dia mendapati bahawa mempunyai rim pelbagai reka bentuk hanya akan menarik akibat yang tidak dijangka dan tidak didengari, sekurang-kurangnya oleh seorang lelaki yang munasabah. Satu-satunya bahagian tuntutan yang gagal adalah tayar ke-2, yang tidak dibenarkan.

Apakah ertinya semua ini untuk kami yang lain?

Majlis tempatan tidak terlepas daripada tuntutan dan saman undang-undang. Jika kenderaan anda telah rosak akibat tindakan atau tidak bertindak yang berkaitan dengan majlis tempatan anda, ketahui hak anda! Kumpulkan seberapa banyak bukti fotografi dan dokumentari yang anda boleh, dapatkan nasihat undang-undang dan terokai laluan undang-undang anda. Dengan bukti yang mencukupi, majlis berkemungkinan memberi anda pampasan melalui syarikat insurans mereka. Walau bagaimanapun, jika ini tidak memuaskan, kes ini menunjukkan kepada kami bahawa mahkamah mungkin memihak kepada tuntutan anda jika hujah dan bukti cukup kukuh.

Bagi majlis tempatan, nampaknya akibat mengabaikan jalan yang tidak diselenggara dengan baik sudah mula membawa padah kepada mereka. Kami berharap ini menggalakkan lebih ramai mangsa jalan yang tidak diselenggara dengan baik untuk tampil ke hadapan dan menunjukkan kepada majlis kos sebenar ketidaktindakan mereka untuk memberi tekanan kewangan kepada mereka untuk melakukan kerja yang lebih baik dalam penyelenggaraan.

Previous post

Geely Boyue “L” Generasi Kedua Kini Dalam Produksi Di China

Next post

Volvo Bakal Bertukar Elektrik Sepenuhnya Di Australia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *