Berita Auto

Geely Boyue “L” Generasi Kedua Kini Dalam Produksi Di China

SUV kompak Geely Boyue L serba baharu ini sudah dalam pengeluaran dan dibina berdasarkan Volvo CMA.

Geely Boyue, yang dikenali sebagai Proton X70 di daerah ini, telah wujud sejak 2016. Boyue asal cukup popular di Asia Tenggara. Pada tahun 2019, setahun selepas Proton mula menjual versi X70 di sini, Geely memberikan Boyue perubahan rupa yang cukup besar dan dipanggil Boyue Pro. Kemudian pada tahun 2021, kereta itu telah diberi pembaharuan LAGI dan dipanggil Boyue X. Bulan lalu, kami difahamkan bahawa Boyue generasi kedua akan dipanggil Boyue L dan kini kenderaan itu sedang dalam pengeluaran.

Seperti yang anda lihat, Boyue L kelihatan berbeza sama sekali daripada mana-mana model Boyue pada masa lalu. Lampu signature hadapan baharu dengan 182 LED ini mengambil inspirasi daripada Geely Vision Starburst, yang telah ditunjukkan tahun lepas, mempersembahkan tafsiran alternatif bagi falsafah reka bentuk ‘Expanding Cosmos’. Lencana hadapan ditunjukkan sebagai sebahagian daripada tandatangan ringan di atas gril dan bukannya sebagai lencana fizikal.

Dari sisi, profil reka bentuk agak dramatik. Ia menampilkan cat 2-tona dengan tiang gelap dan bumbung gelap. Hitam juga digunakan pada bampar, gerbang roda dan di sekeliling housing lampu. Ia juga mendapat set roda aloi 2 tona yang unik. Kami mendapat pemegang pintu konvensional pada model ini, yang mendapat salutan antibakteria. Di dalam, stereng segi empat jejari 4 juga mendapat rawatan antibakteria. Terdapat dua skrin besar – 13.2″ untuk infotainmen dan gugusan instrumen digital 10.25″. Sistem ini dikuasakan oleh cip Qualcomm 8155 dan mendapat kemas kini perisian Over-The-Air (OTA) dan menjalankan Geely Galaxy OS Air.

‘L’ dalam kebanyakan nomenklatur bermaksud sama ada ‘besar’, ‘panjang’ atau ‘jarak roda panjang’. Dalam kes ini, ia bermaksud ketiga-tiganya. Boyue L generasi ke-2 berukuran 4670mm dari bampar ke bampar, iaitu lebih 150mm lebih panjang daripada Boyue asal. Jarak roda juga meningkat daripada 2670mm kepada 2777mm dalam model baharu manakala lebar dan ketinggian kereta masing-masing meningkat sebanyak 69mm dan 9mm. Boyue L baharu juga menaik taraf dirinya daripada platform Geely NL dalaman kepada Volvo-Geely Compact Modular Architecture (CMA) yang menyokong kenderaan seperti Volvo XC40, Polestar 2 dan banyak lagi.

Geely menawarkan Boyue L dengan empat pilihan powertrain. Dua pilihan petrol pengecas turbo konvensional ialah turbo 2.0L 4-silinder dengan tork 218hp dan 325Nm dan turbo 1.5L 3-silinder dengan tork 181hp dan 290Nm. Kedua-dua enjin ini mendapat transmisi klac berkembar 7-kelajuan. Turbo 1.5L 3-silinder juga digunakan dalam dua pilihan rangkaian kuasa yang lain – kenderaan elektrik hibrid dan kenderaan elektrik hibrid plug-in. Model elektrik ini mendapat transmisi pemacu elektrik hibrid 3-kelajuan DHT Geely.

Geely Boyue L dihasilkan di kilang Chunxiao Geely di Ningbo, Zhejiang. Ia akan tersedia pada suku ke-4 2022. Adakah ia akan datang ke Malaysia? Tiada tanda-tanda bahawa Proton mempunyai perjanjian dengan Geely untuk generasi kedua X70. Boyue Pro mahupun Boyue X facelift tidak dibawa ke Malaysia. Ia juga tidak jelas sama ada Boyue generasi pertama akan terus dijual di China dan di pasaran lain sebaik sahaja Boyue L masuk ke pasaran.

Geely-Boyue-L-production-cover 1.0

Previous post

MITI Menaikkan Fi Pemegang AP Dari RM10k Kepada RM20k

Next post

Pemandu Menang Tuntutan RM2,980 Bersabit Jalan Berlubang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *