Keselamatan

Jurutera Jalan Raya GENIUS Mana Yang Meluluskan Ini?

Kita mesti mempunyai jurutera jalan raya yang terbaik di rantau ini yang sedap bergajikan wang cukai kita.

Kami telah bertolak ansur dengan keadaan jalan raya di bandar kami sudah cukup lama. Kami melihat semakin banyak kerja pembaikan yang kurang baik dan kontraktor sub-standard yang sama mendapat kontrak selepas kontrak (jika mereka diharamkan, jangan risau, mereka hanya menubuhkan syarikat rak baharu semalaman dan masuk berulang kali untuk mendapatkan lebih banyak kontrak dan ‘ pesanan tempatan) untuk menyediakan jalan berbahaya dan juga perabot jalan tanpa bimbang tentang keselamatan penunggang motosikal yang menghadapi keadaan berbahaya ini setiap hari dan juga pemilik kenderaan yang terpaksa membelanjakan wang untuk wheel alignment, balancing dan juga tayar ganti.

Pada hari pertama Hari Raya, kami ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua rakan-rakan, ahli keluarga yang merayakan dan juga pembaca kami, Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin.

Untuk kebanyakkan jalan raya dan perabot jalan(barangan yang anda lihat di sepanjang setiap jalan seperti papan tanda, pagar, sekatan jalan, turapan, pemantul, lampu jalan) kontraktor yang meraikan perayaan yang hebat bersama keluarga mereka selepas mengutip keuntungan ‘gemuk’ mereka tahun demi tahun dari jabatan kewangan Majlis Perbandaran kami, kami mengucapkan selamat bercuti dan mereka yang merayakan (sebahagian besar daripada anda sebenarnya) Selamat Hari Raya.

Menunggang skuter di sekitar radius 5 kilometer dari rumah keluarga kami, kami dapat mengambil gambar banyak hazard di jalan raya ini. Bayangkan jika kita menunggang radius yang lebih besar? Berapa banyak LAGI hazard jalan raya yang kita kongsi nanti?

Setiap minggu kami melihat penunggang motosikal melanggar lubang, penutup manhole yang timbul atau tenggelam di jalan utama dan ada yang terjatuh, ada yang cedera parah dan malangnya ada yang maut.

Sesetengah, cuba mengelakkan bahaya ini dilanggar kenderaan lain dan dalam beberapa kes, pemandu kenderaan yang cuba mengelakkan bahaya ini untuk ‘menyelamatkan’ tayar dan penggantungan mereka mungkin terkena penunggang motosikal dan lebih teruk lagi, penunggang basikal.

Sementara itu, kami juga mempunyai jurutera jalan raya ‘Genius’ yang meluluskan penyempitan lorong daripada 2 lorong kepada satu lorong dan kembali kepada 2 lorong di kawasan yang sangat sesak yang menyebabkan kesesakan lalu lintas yang besar.

Di sini, kita dapat melihat bahawa sebuah jambatan perlu dilebarkan yang tertangguh selama lebih dari 2 tahun. Sebaliknya, wang pembayar cukai dibelanjakan untuk mencantikkan bulatan kami setiap beberapa tahun.

Ini adalah kes mudah untuk mendapatkan kontraktor untuk memindahkan ‘kotak’ tiga kaki ke dalam untuk membolehkan trafik bergerak dengan lancar.

Tiang lampu yang tidak sedap dipandang ini di luar pintu masuk sekolah dengan mudah boleh dialihkan tiga kaki ke dalam untuk memudahkan pergerakan lalu lintas. Tetapi sebaliknya, kontrak diserahkan untuk landskap berskala besar.

Tanya mana-mana penunggang motosikal atau penunggang basikal hujung minggu dan mereka akan berkongsi dengan anda banyak tempat berbahaya yang perlu mereka hafal di sepanjang laluan biasa mereka. Bagaimana pula dengan penunggang penghantaran yang mengambil laluan yang tidak biasa kepada mereka?

Bagaimana pula dengan penunggang motosikal yang menunggang pada waktu malam atau lebih teruk lagi apabila hujan turun dan lubang serta laluan ditimbus air dan anda tidak dapat mengesannya tepat pada masanya?

Terdapat ramai kanak-kanak sekolah hari ini menunggang motosikal ke sekolah dan kembali di sepanjang jalan yang diluluskan yang berbahaya ini dan nampaknya pembuat keputusan wang cukai kami sedang menunggu satu lagi kematian atau hilang upaya berlaku kepada anak-anak kami sebelum tindakan akan diambil.

Kita TIDAK mahu menunggu. Kita mahu tindakan segera. Kita mahu perubahan dilakukan secepat mungkin dan kami tidak akan menerima alasan lagi daripada ‘Jurutera Genius’ mendapat gaji daripada wang cukai titik peluh kami.

Kontraktor jalan raya semua ini menggunakan kenderaan 4×4 dan SUV dan mereka mungkin tinggal di kawasan kejiranan yang mewah di mana jalan raya diselenggara dengan baik kerana ada ahli politik sebagai jiran mereka.

Previous post

Tempoh Menunggu Porsche Taycan Adalah Lebih 13 Bulan Di Malaysia

Next post

Pegawai JPJ Kini Dilengkapi Dengan Kamera GoPro Max 360

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *