Penyelenggaraan

JCB Pothole Pro Memperbaiki Lubang Jalan Dalam Hanya 8 Minit

Mungkin JCB ini adalah alat yang patut dibeli oleh JKR dan semua majlis perbandaran lain.

Dengan lubang jalan (pothole) menjadi perbincangan ramai akhir-akhir ini, terdapat banyak janji oleh pelbagai agensi kerajaan dan majlis perbandaran untuk memperbaiki keadaan jalan raya Malaysia yang teruk. Nampaknya pihak berkuasa sekarang dilihat benar-benar melakukan sesuatu untuk memperbaiki masalah infrastruktur yang asyik berulang ini.

Namun demikian, kebanyakan pemandu kenderaan boleh bersetuju bahawa masalah jalan berlubang ini masih berleluasa, dan yang lebih penting lagi, masalah ini tidak dapat diselesaikan dengan cepat. Oleh itu, mungkin JKR dan pelbagai majlis perbandaran dapat meneliti kemungkinan melabur dalam salah satu mesin penampal jalan, semua-dalam-satu, berkelajuan tinggi yang baru-baru ini dilancarkan oleh JCB.

Diberi gelaran Pothole Pro, peralatan khas ini dilengkapi dengan alat pemotong, penyapu dan baldi, serta pemotongan hidraulik juga. Oleh itu, ini bermakna bahawa mesin penampal lubang all-in-one ini dapat memotong sekitar lubang, memotong pinggirnya dan membersihkan lubang. Kontraktor hanya perlu mencurahkan tar ke atasnya sahaja.

Lebih menarik lagi, semua pemotongan dan pembersihan ini dapat dilakukan hanya dalam kurang dari 8 minit se lubang. Sesuatu yang menurut pengeluar jentera Inggeris ini, empat kali lebih cepat daripada kaedah tradisional buruh manual, tetapi juga jauh lebih murah, kerana hanya memerlukan satu orang dan satu alat untuk pekerjaan itu.

Meneruskan topik kaedah tradisional pembaikan lubang, tuntutan Pothole Pro menjadi alat yang lebih pantas untuk pekerjaan itu terbukti benar, kerana semasa ujian awal di Stoke-on-Trent tahun lalu, mesin luar biasa ini memenuhi 51 lubang dalam 20 hari. Menurut JCB, tugas seperti ini memerlukan pasukan khas hingga enam pengisi 63 hari untuk mencapai normal. Kalau Malaysia berapa lama agaknya?

Sebenarnya, semasa ujian awal Pothole Pro dijalankan, mesin JCB ini memperbaiki lubang pada kadar 700 lubang sebulan. Bukankah ini berita terbaik untuk pengguna jalan raya Malaysia yang harus bertarung nyawa dengan keadaan jalan raya kita yang luar biasa dari hari ke hari?

Selain itu, dilengkapi dengan sistem planar selebar 600mm dan penyekat habuk bersepadu, pengendali solo di dalam kabin Pothole Pro sebenarnya boleh menampal lorong penuh dari tepi jalan tanpa bertukar tempat. Maksudnya dengan mesin ini, pemandu jalan raya boleh mengucapkan selamat tinggal kepada penapalan lubang half-past-six.

Tapi sayang, dengan harga £ 145,000 (RM 800,000) Pothole Pro ini mahal. Selanjutnya, masih belum dapat dilihat samada teknologi yang menakjubkan ini dijual di bahagian dunia ini.

Sekiranya ia ada di sini, mungkin bukan keterlaluan untuk mengatakan bahawa setiap pemandu di Malaysia untuk mengharap agar pihak berkuasa yang bertanggungjawab dalam penyelenggaraan jalan raya mempunyai beberapa Pothole Pros yang berkeliaran di jalan-jalan di Malaysia memperbaiki jalan berlubang kiri, kanan dan tengah .

Previous post

Volvo Car Malaysia Capai Jualan Tertinggi Sejak Penubuhannya

Next post

Toyota Hilux Hampir Ditelan Lubang Besar Di Semenyih

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *