Kemalangan / Rosak / Recall

Berapakah Banyak Duit Habis Setiap Tahun Kerana Lubang Di Jalan?

Gambar di atas adalah kereta yang kita perlukan untuk mengatasi jalan raya bandar kita setiap hari!

Lubang Jalan

Isu ini menelan belanja pemandu kereta dan penunggang motosikal beribu-ribu setiap tahun wahal ianya merupakan perbelanjaan yang tidak sepatutnya berlaku.

Kemalangan seperti ini berlaku apabila pemandu di hadapan brek dengan tiba-tiba di lorong laju untuk mengelakkan lubang jalan.

Sekiranya anda berpeluang untuk bercuti di Australia, New Zealand, Jepun dan Singapura sekali pun, dan anda memandu di jalan raya, anda akan perasan kehilangan lubang-lubang dan kehilangan manhole yang terlalu tinggi atau terlalu rendah di sepanjang perjalanan anda. Jalan raya agak rata dan lancar di kawasan bandar dan kereta tidak merasai penderaan setiap hari seperti di sini di Malaysia.

Apabila hujan, kita tidak dapat melihat penutup lumbung yang rendah ini dan melanggarnya hanya akan menyebabkan kabin kereta kita gemeretak.
Adakah ia sains roket untuk meratainya dengan jalan?
Ini adalah punca terbesar gegaran bahagian dalam kereta.
Kita mungkin pengguna terbesar bonggol di seluruh dunia.
Anda boleh melihat tanda kerosakan di bahagian bawah yang dibuat oleh beberapa kereta rendah.

Walaupun rakyat Malaysia sudah membayar cukai import yang sangat tinggi ke atas kereta dan kemudian cukai jalan tinggi setiap tahun untuk memastikan kereta kita mematuhi undang-undang, namun kita masih mempunyai jalan berlubang dan keruntuhan dan lorong jalan kaki yang rosak di kawasan bandar kita. Perkara yang paling menarik ialah …. apabila jalan baru muncul semula, ia hanya mengambil masa beberapa minggu sebelum traktor datang untuk menggali semula sekeping tarmac baru itu (sebaik-baiknya seksyen di mana kita pemandu tidak dapat mengelakkannya) untuk kerja bawah tanah dan kemudian kerja tampalan adalah seperti pai kustard dibakar buruk.  

Roda rosak selepas mengelakkan lubang?

Kenapa agaknya di negara-negara yang kita sebutkan di atas dan marilah kita tambah, Thailand juga, boleh mempunyai jalan yang cantik rata yang membolehkan kenderaan KURANG mengalami kerosakan teruk dan yang paling menjengkelkan, dalaman yang berdetar-detar.

Bayangkan kerosakan yang berlaku apabila seorang penunggang motosikal terlanggar ini dalam hujan?

Ya, kabin kereta berderak datang selepas bertahun atau bahkan berbulan memandu di atas lubang-lubang dan yang menjadi lebih parah ialah apabila hujan, dan kami tidak nampak lubang-lubang itu..

Kami memang suka kereta kami serendah ini, tetapi dengan bonggol merata, ini tidak mungkin.

Kerosakan terbesar dari lubang-lubang kepada pemandu Malaysia adalah seperti berikut:

  • Sidewall tayar yang rosak bermaksud penukaran tayar.
  • Kerosakan roda aloi yang kadang-kadang boleh diperbaiki.
  • Kerosakan kepada sistem penggantungan yang bermaksudkena tukar ganti.
  • Kerosakan spoiler depan atau bibir bumper yang bermaksud pembaikan dan cat atau tukar terus.
  • Akhir sekali, masalah yang lebih teruk adalah kemungkinan kemalangan apabila anda nampak lubang disaat akhir dan cuba mengelakkannya dan anda melanggar kenderaan lain atau penyangga jalan.
Penunggang motosikalah yang selalunya turut cedera apabila melanggar lubang.

Situasi lubang ini lebih berbahaya bagi beribu-ribu penunggang motosikal di jalan raya kami di mana melanggar lubang kecil mungkin menyebabkan penunggang itu jatuh tetapi jika mereka melanggar lubang yang besar akibatnya boleh membawa maut.

Malai supercar dari kilang pun mempunyai masalah di jalan raya kerana mereka datang serendah ini.

Jadi kenapakah kita tidak boleh ada jalan yang lancar di kawasan bandar kita? Kami rasa ianya adalah satu konspirasi yang besar.

Kemalangan seperti ini boleh dielakkan jika jalan dibina dengan betul.

Cuba fikirkan. Mungkin ada meeting rahsia setiap minggu antara pemilik kedai tayar, pemilik bengkel di kawasan bandar, kedai-kedai pembaikan motosikal kecil dan pembekal penggantungan yang menggesa kontraktor jalan untuk membina jalan yang senang rosak supaya lagi banyak kenderaan akan menghadapi masalah dengan tayar, suspensi, mounting dll agar perniagaan mereka maju jaya!

Tidak boleh dipandu setiap hari kawasan bandar kita.
Previous post

VIDEO: Nissan LEAF Sebenarnya Boleh Drift!

Next post

Jumlah Jualan Geely Untuk November 2019 Adalah 143,234 Unit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *