Kemalangan / Rosak / Recall

MBPJ Dilihat Menampal Lubang Jalan Selepas Kenyataan Majlis Peguam Malaysia

Keadaan jalan berlubang di Malaysia sudah sememangnya buruk, tetapi dengan lebih banyak pengguna jalan raya sekarang, terutama lori berat dan penunggang motosikal yang rentan di jalan raya hari ini, keadaan ini lebih mengerikan daripada sebelumnya. Isu jalan berlubang muncul kembali akhir bulan lalu apabila Menteri Khairy Jamaluddin menyiarkan tweet kemalangan berbasikalnya yang berkaitan dengan lubang jalan. Dan selepas saja JPJ berjanji untuk memperbaiki masalah jalan berlubang di Malaysia, lubang jalan berhampiran Mid Valley Megamall mengorbankan seorang lelaki tua. Tidak lama kemudian, nyawa penunggang penghantar makanan juga hilang akibat kemalangan yang berkaitan dengan jalan berlubang.

Presiden Majlis Peguam Malaysia, Salim Bashir kemudian membuat kenyataan mengenai perkara itu seperti yang dilaporkan oleh FMT.

“Kerajaan boleh dipertanggungjawabkan bagi kecederaan atau kematian diakibatkan kerosakan termasuk lubang jalan, malah orang ramai mempunyai ruang dari segi undang-undang untuk mendapatkan ganti rugi daripada agensi berkaitan.

Salim menyelar kekerapan dan keseriusan kemalangan seperti itu sebagai ‘tidak boleh diterima,’ dan berkata Jabatan Kerja Raya (JKR) mempunyai kewajipan terhadap pengguna jalan.

Tambahnya, mereka yang mengemukakan tuntutan mempunyai tempoh 36 bulan, atau tiga tahun, dari tarikh mengalami kerosakan akibat kecuaian mengikut Seksyen 2 Akta Perlindungan Pihak Berkuasa Awam1948.

Dan hari ini, kita melihat pihak berkuasa mula bekerja di Petaling Jaya. Ini gambar beberapa pekerja MBPJ yang menampal lubang jalan. Berapa lama penampalan ini akan bertahan? Kami tidak tahu, tetapi jika anda berada di Selangor dan anda berjumpa dengan lubang jalan, pastikan anda melaporkannya menggunakan aplikasi Waze, kerana pihak berkuasa di sini menggunakan aplikasi tersebut untuk menerima aduan.

Mengenai Lubang Jalan

Pada tahun 2019, lebih dari 200,000 lubang jalan dijumpai oleh JKR, tetapi kurang dari separuh telah diperbaiki pada bulan Jun 2020.

Menurut Kementerian Pengangkutan, jika diameter lubang kurang 200 mm, pembaikan tidak akan melibatkan pemotongan dan lubang akan segera ditampal. Sekiranya diameter lubang mencapai 1,000 mm, ia memerlukan teknik memotong jalan sebelum ditampal. Sekiranya dimensi lubang melebihi 1,000mm, maka ia perlu dianggap sebagai kegagalan turapan.

Kerajaan Malaysia memperuntukkan RM1.09 bilion untuk penyelenggaraan jalan persekutuan di seluruh negara untuk tahun 2021.

Di negara-negara yang mengalami musim sejuk dan musim panas, lubang jalan biasanya terjadi akibat kitaran air tanah beku-cair. Walau bagaimanapun, kelembapan di iklim yang lebih panas seperti kita boleh menyebabkan ia berlubang.

Jalan raya di Malaysia dibuat mengikut standard Persatuan Jalan Dunia, sekurang-kurangnya menurut kebanyakan badan pemerintah. Walau bagaimanapun, apabila kontraktor pihak ketiga digunakan, ini mungkin tidak berlaku.

Previous post

Volkswagen Tawar Rebat 'Ang Pao' RM1,000 Sempena Tahun Baru Cina

Next post

Harga Jualan Kia Seltos Di Malaysia Disahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *