Undang - Undang

Kerajaan Sudah Mula Mengkaji Lemon Law Untuk Malaysia

Adakah Malaysia akhirnya akan mendapat Lemon Law? Harap-harap begitulah.

Pembeli kereta Malaysia adalah antara yang paling terdedah kepada penipuan di dunia. Kami kerap mengambil pinjaman yang lebih lama dan lebih berisiko untuk kereta yang dikenakan cukai lebih tinggi daripada banyak pasaran lain. Namun, pembeli kereta Malaysia juga diberikan perlindungan yang tidak mencukupi untuk produk yang rosak. Hanya minggu ini, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi, menunjukkan bahawa ini mungkin berubah tidak lama lagi.

repair mechanic

Ini kerana kerajaan sedang mengkaji untuk memperkenalkan Lemon Law, yang akan menyasarkan pembekal automotif yang berulang kali gagal memenuhi standard kualiti dan prestasi tertentu. Beliau berkata, setakat 2022, Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia sudah menerima 1,126 tuntutan melibatkan kereta baharu dan terpakai. Ini bermakna purata 4-5 rakyat Malaysia membuat aduan rasmi mengenai kenderaan yang rosak SETIAP HARI.

Mengikut anggaran menteri, tuntutan yang dibuat setakat tahun ini berjumlah RM3.68 juta. Itu adalah beban yang agak besar yang dihadapi oleh pembeli kereta Malaysia. Adalah wajar bahawa kerajaan akhirnya meneliti perkara ini.

Kami menyebelahi kerajaan sepenuhnya berhubung isu ini, tetapi hanya jika mereka serius dengan cadangan Lemon Law ini. Pasaran Malaysia telah dibelenggu oleh produk di bawah taraf yang secara sedar ditolak kepada pengguna selama beberapa dekad. Selama bertahun-tahun, Daniel (pengarang kami) telah membantu pembaca mencari keadilan atau sekurang-kurangnya penyelesaian jika mereka membeli sebuah kereta ‘lemon’.

Buat masa ini, pelanggan Malaysia mempunyai perlindungan yang agak minimum. Peniaga dibiarkan untuk mengendalikan isu selepas jualan dan selalunya mereka kekurangan sumber untuk menyelesaikan isu tersebut dengan betul. Selalunya, syarikat utama yang mewakili jenama itu sendiri tidak akan campur tangan untuk menyelesaikan isu tersebut kerana ia tidak mempunyai kewajipan undang-undang untuk menanggung kos yang begitu besar. Sudah tiba masanya kerajaan menawarkan beberapa tahap perlindungan memandangkan betapa perlu dan mahalnya kereta baharu sekarang.

Dari segi kereta terpakai, hari ini terdapat banyak platform digital baharu yang menawarkan jaminan dan jaminan bahawa kereta yang mereka jual adalah bebas kemalangan dan banjir. Mereka menjual kereta yang telah menjalani pemeriksaan lebih 100 titik, tetapi siapa tahu betapa telitinya pemeriksaan itu, terutamanya apabila beratus-ratus transaksi berlaku setiap hari. Harap-harap langkah kerajaan juga meliputi kereta terpakai yang dijual oleh pengedar kerana kekurangan bekalan cip yang berterusan menyebabkan ramai pemilik terpaksa membeli terpakai.

Di kebanyakan negara, “Kereta Lemon” ditakrifkan sebagai kereta yang telah kembali ke bengkel sekurang-kurangnya 3 kali untuk masalah yang sama (keselamatan atau sebaliknya) dan tidak boleh diperbaiki di pengedar (oleh pengilang) walaupun percubaan berulang kali. OEM melalui peniaga diwajibkan oleh undang-undang untuk membeli balik kereta yang rosak, membayar balik pembeli atas kerugian kewangannya (penggunaan, susut nilai, malah yuran guaman jika ia pergi ke mahkamah) kerana “Lemon Law” yang jelas wujud di Amerika Syarikat dan Eropah .

Ini adalah alat undang-undang muktamad dalam perlindungan pelanggan terhadap liabiliti produk terutamanya untuk item mahal seperti kereta. Di sesetengah negara (cth Eropah), mereka juga mempunyai “Lemon Law”  Kereta Terpakai yang memberikan perlindungan kepada pembeli kereta terpakai. Undang-undang ini telah berusia beberapa dekad di negara tersebut dan jenama besar sudah pun biasa dengan hak undang-undang perlindungan pelanggan tersebut.

Previous post

Volkswagen Tavendor Dilancarkan Di China

Next post

Chery - Jenama Kenderaan China Pertama Eksport Lebih 50k Unit Sebulan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *