Berita Auto

Volkswagen Tavendor Dilancarkan Di China

Jualan untuk SUV China sahaja ini dijangka bermula pada penghujung tahun ini

FAW Group mempunyai usaha sama dengan Volkswagen Group di China yang menghasilkan jenama FAW-Volkswagen dan pada 29 Ogos 2022, jenama itu memperkenalkan SUV lima tempat duduk baharu yang cantik, Volkswagen Tavendor.

batch_VW-Tavendor-5.0

 Volkswagen Tavendor juga dipanggil Lan Xun dalam bahasa Cina dan merupakan SUV bersaiz sederhana yang dibina di atas platform MQB Volkswagen. Jenama itu menjangkakan SUV itu akan dilancarkan pada penghujung tahun 2022 dan akan datang dalam dua rupa, versi biasa dan R-Line, yang kedua akan mempunyai rupa yang lebih sporty dengan kit R-Line.

Selain itu, Volkswagen Tavendor mempunyai ciri unik yang menjadikannya model Volkswagen pertama yang menampilkannya, pencahayaan ambien luaran. Yup, akan terdapat elemen pencahayaan di sekeliling bahagian luar kereta termasuk logo “Vw” yang bercahaya pada gril hadapan dan belakang kereta, jalur lampu fender, rak bumbung dan pemegang pintu.

Satu lagi ciri unik pada Volkswagen Tavendor ialah intake melalui gril hadapan yang digabungkan dengan lampu hadapan yang menampilkan DRL LED berbentuk L dan elemen reka bentuk ini ditiru pada bampar hadapan dengan alur masuk bercampur dengan lampu kabus.

 Volkswagen Tavendor juga mempunyai stance yang lebar yang memberikannya rupa gagah dan kelihatan sangat menarik dari semua sudut terima kasih kepada overhang depan dan belakang yang pendek. Pencahayaan di seluruh kereta juga mendapat manfaat daripada reka bentuk bumbung terapung serba hitam dan rel bumbung gelap yang membantu lampu menonjol.

Bahagian dalamnya ringkas dan minimalis dengan konsol tengah yang besar dengan butang yang sedikit dan shifter kecil serta stereng tiga jejari Volkswagen biasa anda dengan paparan pemandu digital 10.25 inci dan skrin infotainment 12 inci di tengah. Seluruh papan pemuka melengkung secara mendadak kepada pemandu.

Volkswagen Tavendor adalah 4,936mm panjang, 2,015mm lebar dan 1,756/1767mm tinggi dan mempunyai jarak roda 2,980mm dengan jelas, ia akan cukup luas dan selesa untuk 4 dewasa atau 2 dewasa dan 3 kanak-kanak walaupun untuk pemanduan jarak jauh. Konfigurasi tempat duduk boleh dilaraskan untuk menambah baik ruang.

Di tengah-tengah Volkswagen Tavendor ialah enjin 4 silinder inline 2.0 turbo, dipadankan dengan transmisi kotak gear klac berkembar basah 7-kelajuan yang akan mengeluarkan kuasa 163 atau 137kW dan boleh didapati sama ada dalam pilihan pacuan dua roda atau pacuan empat roda.

batch_VW-Tavendor-Cover-1.0

Maklumat dari CarNewsChina yang menganggarkan Volkswagen Tavendor berharga kira-kira 290,000 yuan atau USD42,000 selepas dikeluarkan dan artikel asalnya dipautkan di sini.

Previous post

Subaru Telah Jual 5 Juta Kenderaan Dengan Teknologi EyeSight!

Next post

Kerajaan Sudah Mula Mengkaji Lemon Law Untuk Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *