Undang - Undang

“Lemon Laws” – Perlindungan Kepada Pembeli Jika Barang Yang Dibeli (Kereta) Rosak Dan Tidak Boleh Dibaiki

Apa itu “Lemon Law’ (Undang-Undang Lemon)? Menurut Wikepedia ianya adalah undang-undang negara Amerika yang menyediakan penyelesaian bagi pembeli kereta dan barangan pengguna lain untuk mengimbangi produk yang berulang kali rosak memenuhi standard kualiti dan prestasi. Walaupun terdapat pelbagai jenis produk yang cacat dari peralatan elektrik kecil hingga jentera yang besar, istilah “lemon” paling sering digunakan untuk menggambarkan kenderaan bermotor yang cacat seperti kereta, trak, SUV dan motosikal.

Di Malaysia, undang-undang ini belum ada.

“Lemon Law” yang sama telah diluluskan di Parlimen Singapura pada 1 September 2012, untuk mengukuhkan undang-undang perlindungan pengguna. Undang-undang Lemon Singapura merangkumi semua barang (termasuk barangan cepat rosak dan yang tidak tahan lama) tetapi ia tidak meliputi perkhidmatan (servis).

Di bawah undang-undang ini, pengguna boleh melaporkan barang yang cacat dalam tempoh enam bulan diterima dan adalah tanggungjawab peruncit untuk membuktikan bahawa kecacatan itu tidak wujud pada masa penghantaran. Pengguna mempunyai pilihan untuk meminta pembaikan atau penggantian, dan jika itu tidak mungkin, minta pengurangan harga, atau bahkan bayaran balik.

Ini artikel Daniel Sherman Fernandez dari DSF.my

9 tahun yang lalu seorang pembaca berkongsi dengan saya penderitaan dan kesedihannya dengan sedan mewah baharunya. Pada tahun pertama pemilikan, kereta itu telah menghabiskan lebih dari 5 bulan di bengkel mereka. Ianya keluar masuk dari pengedar hampir setiap bulan dan ada beberapa kali pengedar tidak menyediakan kereta pinjam kepada pemilik.

Dia datang kepada saya dengan masalahnya selepas 14 bulan apabila keretanya sekali lagi mempunyai masalah dan berada di pengedar dan pemilik kini hanya mahukan kereta gantian. Ya, dia mahu jenama itu mengambil ‘lemon’ itu dan memberinya kereta baharu. Saya terlibat selepas membuat beberapa penyelidikan mengenai masalahnya dan selepas banyak pertemuan dengan PR dan MD jenama itu, kami berjaya mendapatkan pengedar untuk membeli balik kereta tersebut dan pemilik tidak lagi kesana.

Tetapi sejak itu, jenama kereta itu enggan berurusan dengan saya selama bertahun-tahun dan saya dicop sebagai ‘pengacau’.

Inilah masalahnya di Malaysia. Kami tidak mempunyai ‘Lemon Law’ dan kerana itu jenama kereta tidak kisah menjual kereta  berharga tinggi mereka yang mereka tahu rosak kepada pengguna kerana mereka tahu tidak ada apa-apa yang akan berlaku kepada mereka.

Tambahan pula, jika kita, pihak media motor yang melibatkan diri akan ‘diharamkan’ dan dianggap sebagai pengacau. Apa yang kita mahu adalah kebertanggungjawaban dan kita semua mengenali seseorang di luar sana dengan kereta baharu yang mempunyai masalah sejak beberapa bulan pertama pemilikan dan tidak dapat menyelesaikannya dengan betul. Apakah yang pemilik kereta Malaysia boleh lakukan?

Dengan berkongsi artikel ini dan mendapat perhatian Kementerian Pengangkutan & MITI dan MOF dan JPJ, kita boleh mempunyai ‘Undang-Undang Lemon’ kita sendiri dan memaksa pengeluar kereta menyediakan perkhidmatan yang lebih baik kepada pembeli. Ini juga bermakna www.dsf.my (dan juga kami kot) akan mungkin diharamkan oleh lebih ramia jenama kereta pada bulan-bulan yang akan datang, ianya tidak akan menjadi isu kepada kami.

Oleh itu, sila kongsi artikel ini dan bersama-sama, kita dapatkan ‘Undang-Undang Lemon’ kita sendiri di Malaysia.

Daniel Sherman Fernandez

Untuk keterangan yang lebih lanjut ini artikel dari ‘Business Unusual’ mengenai topik ini:

Apa yang berlaku di Amerika Syarikat atau Eropah apabila pelanggan membeli atau menyewa-beli kereta yang baharu atau terpakai yang rosak? Kereta yang dipanggil “lemon” ini gagal mematuhi piawaian kualiti, keselamatan dan prestasi minimum pengeluar, yang menimbulkan bahaya kepada badan dan nyawa di jalan raya.

“Undang-Undang Lemon” yang secara spesifik menangani prosedur pembelian balik dan pampasan untuk kereta-kereta yang rosak ini telah wujud selama beberapa dekad di Amerika Syarikat dan Eropah.

Dari tahun 1975 lagi, State Congress AS meluluskan apa yang dikenali sebagai Akta Waranti Magnuson -Moss (yang lazim dikenali sebagai “Undang-Undang Lemon”). Undang-undang ini digubal untuk meningkatkan keupayaan pelanggan untuk membuat tuntutan kerana pengilang kereta melanggar jaminan. Undang-undang ini juga membenarkan pengguna untuk menuntut kehilangan penggunaan kenderaan, susut nilai, kos faedah dan semua yang mempunyai pengaruh pengguna secara kewangan untuk tuntutannya terhadap produk yang cacat. Ini sememangnya turut termasuk kos mahkamah terhadap pengeluar yang boleh menjadi halangan sekiranya kes berlanjutan kerana melibatkan isu rumit.

Selama bertahun-tahun, beribu-ribu pembeli kereta Amerika Syarikat telah menggunakan “Undang-undang Lemon” ini untuk membetulkan yang salah dan pembuat kereta pula telah membayar berbilion-bilion duit ganti rugi atau membeli balik kereta-kereta yang cacat ini. Undang-undang ini memudahkan pelanggan untuk hari mereka di mahkamah tanpa malu-malu. Dan adanya peguam “lemon” khusus untuk membantu pengguna melawan OEM / jenama kereta besar ini.

Berikut adalah grafik “tuntutan lemon” setiap 1000 kereta yang dijual untuk tahun 2013-2015 di Amerika Syarikat. Semua jenama utama diwakili. Jika kita mengamalkan data ini untuk Malaysia, sukar untuk membayangkan bahawa kita kebal dari “Lemon-Lemon” ini di jalan raya.

lemon Law 3

Pelanggan Malaysia Kehulur Kehilir

Jadi, apa yang berlaku kepada seseorang yang dihadapkan dengan kereta baharu atau terpakai yang rosak selepas membelinya di Malaysia?

Langkah pertama adalah untuk kembali ke penjual tempat kereta dibeli. Kemudian peniaga dan OEM akan mula mendiagnosis dengan kru pakar / teknikal mereka. Jika ada yang bernasib baik atau pelanggan VIP, dia boleh mendapatkan kereta pinjam sementara siasatan sedang berjalan. Jikanya tidak – bordoalah agar kereta boleh dibaiki dengan cepat.

Sekiranya ianya tidak dapat diperbaiki dengan cepat dan pelanggan diberi alasan yang kurang memuaskan ditambah dengan layanan kehulur kehilir apakah yang akan berlaku? Sesetengah akan kemudian akan menghantar e-mel kepada HQ, menyiarkan pengalaman mereka di media sosial dan dalam kes-kes melampau berdiri di hadapan HQ jenama dan melakukan protes dengan plak dan banner. Sebagai usaha terakhir, mereka akan menghantar surat peguam dengan harapan bahawa dengan ugutan undang-undang – beberapa peniaga / jenama akan bergerak lebih cepat untuk menyelesaikan masalah itu.

Adakah taktik-taktik ini berjaya? – ya, bergantung pada tekanan hierarki dan jenis aduan. Patutkah ini menjadi tindakkan biasa untuk pelanggan – TIDAK?

Siapakah yang akan rugi dalam proses itu? – Pelanggan, peniaga, dan jenama. Oleh kerana tidak adanya Undang-Undang Lemon yang bersesuaian di dalam negara – jenama OEM boleh menyalahkan peniaga pula (mereka yang tidak cekap dari segi teknikal), pelanggan kepunyaan peniaga (jadi mereka bertanggungjawab untuk menyelesaikannya), pilihan terakhir adalah beli-balik tetapi ini tidak lazimnya menguntungkan pelanggan. Apa yang berlaku kepada kereta beli-balik jika ia mempunyai isu keselamatan yang serius? Siapa yang memastikan kereta-kereta yang rosak ini tidak dijual balik ke pasaran? Di Amerika Syarikat, mereka mempunyai undang-undang “Lemon Laundering” untuk memastikan kereta rosak sedemikian rupa tidak lagi timbul di tempat lain.

Sekiranya jenama-jenama besar sudah tertakluk kepada “Undang-undang Lemon” yang ketat di negara-negara tersebut, kenapa tidak dipraktikkan di sini? Satu kes double standard yang jelas dan kemunafikan? Atau adakah kerana negara kita tidak mempunyai “Undang-undang Lemon” sendiri yang membolehkan OEM / jenama untuk lari dari isu ini dengan mudah?

Singapura menggubal “Undang-undang Lemon” pada 1 September 2012 dan kesannya kepada pengguna dan kereta yang berkekalan mungkin mengambil sedikit masa untuk menjadi, tetapi soal utama adalah perkara ini: Adakah Malaysia memerlukan undang-undang sedemikian memandangkan jumlah kita lebih tinggi daripada jiran kita? Pada pendapat saya, satu YA yang bergema!

Jenama / OEM tidak akan secara sukarela bertanding untuk undang-undang ini, dan ia lebih di tangan pengguna, peniaga dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNKK) untuk memulakan perbincangan dengan semua pihak yang berkepentingan untuk menamatkan pahit maung bagi pengguna yang mengalaminya. Kereta lebih mahal di sini daripada di AS / Eropah dan oleh itu pelanggan mempunyai dua kali ganda penderitaan kewangan apabila ia berkaitan dengan kereta yang cacat dan kesakitan untuk memerangi undang-undang ini tanpa undang-undang yang jelas.

NAP baru (dengan input dari MDTCA) juga harus menangani isu pembelian balik kereta yang rosak dan keperluan pelanggan. Penyelesaian holistik perlu diformulasikan secepat mungkin. Pelanggan telah terlalu lama rugi dan keselamatan kereta dan penunggang kereta mengatasi segala-galanya.lemon Law 2Dan balik kepada kamu pelanggan tersayang untuk berkonsi pandangan dan maklum balas. Adakah kita perlukan “Lemon Law” di Malaysia?

 

Previous post

Art Of Speed Kota Bahru 2019

Next post

Peugeot 4008 Menyaingi SUV Sport German

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *