Insuran / Waranti

Mengapa Beberapa Penasihat Perkhidmatan Bengkel Akan Perdaya Anda

Dan ini lebih kerap berlaku di banyak pusat servis yang sah.

Kita rakyat Malaysia membayar banyak wang untuk kereta kita. Walaupun dengan kereta yang paling asas, kerana terdapat sistem cukai import dimana orang tengah ‘tersembunyi’ biasanya yang menikmati pendapatan berterusan dari industri kereta kita.

Kini, dengan semua kereta baharu, waranti disediakan, daripada minimum 4 tahun hingga 7 atau 8 tahun untuk jenama terpilih.

Waranti yang paling biasa di Malaysia ialah waranti kilang selama 5 tahun dengan syarat tertentu. Dengan sesetengahnya, terdapat had perbatuan dan dengan yang lain terdapat syarat yang perlu dipenuhi.

Masalahnya ialah, hampir semua pembeli kereta baharu tidak akan membaca buku waranti mereka dan hanya apabila ada kerosakkan dan dokumen jaminan menyatakan bahawa ia TIDAK dilindungi, mereka akan membaca dan kemudian kecewa dengan bahagian after-sales.

Sementara itu, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kami telah melihat banyak ‘penasihat perkhidmatan’ bengkel yang sering memperdaya pelanggan.

Perdaya macam mana? ‘Memperdayakan’ pelanggan untuk berfikir bahawa mereka akan dilayan dan kereta mereka yang ‘rosak’ akan dilayan secepat mungkin dan mereka (penasihat perkhidmatan) hanya memberi tumpuan kepada kenderaan anda SAHAJA.

Dengan pemilik kereta yang kurang konvensional, mereka tahu cara ‘menjaga’ penasihat servis bengkel mereka. Memberi mereka sedikit ‘ang pow’ untuk menjamin perhatian tambahan dan kereta anda ‘sebenarnya’ diservis dan dijaga.

Ia juga menjanjikan beberapa tuntutan jaminan tambahan walaupun ia tidak lagi dibenarkan. Ini biasanya dilakukan dengan mengorbankan ‘satu lagi’ kereta sama jenis di mana pemiliknya tidak bagi ‘ang pow’ dan mungkin kurang mesra.

Contoh, (situasi sebenar yang berlaku kepada waris di pengedar kereta premium) seorang pemilik kereta mewah yang jarang memandu keretanya pernah pergi ke bengkel yang sah untuk isu tuntutan waranti. Penasihat perkhidmatan yang hadir memberitahunya bahawa dia telah membuat tuntutan waranti pada bahagian tertentu beberapa bulan sebelumnya. Pertengkaran berlaku dan kemudian pengurus outlet dipanggil masuk. Tinjauan pada kamera sekuriti bengkel menunjukkan bahawa sebuah lagi kereta model sama dengan warna yang sama masuk dan membuat tuntutan ke atas nombor casis kereta tertentu ini yang telah dilaksanakan oleh penasihat perkhidmatan bengkel yang berkenaan..

Nampaknya selama ini, pengeluar kereta di Malaysia telah kehilangan banyak wang dalam penipuan tuntutan waranti dan juga tuntutan berganda. Penasihat perkhidmatan bengkel tidak tinggal lama di satu-satu tempat kerja mereka dan berhenti sebelum penipuan mereka dapat ditemui.

Sementara itu, penasihat perkhidmatan bengkel yang jujur dan rajin mengalami kesusahan dalam isu seperti ini.

Penasihat perkhidmatan hari ini lebih seperti ‘gate-keepers’ (penjaga-pintu) samada anda mempunyai pengalaman permotoran yang menyeronokkan atau anda akan terpaksa hidup dengan sebuah ‘lemon‘.

Previous post

Kereta Elektrik Pertama Toyota Akan Tersedia Mulai Mei di Jepun

Next post

Pemilik Subaru XV Yang Dilanda Banjir Pulih Keretanya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *