Kemalangan / Rosak / Recall

Pemilik Subaru XV Yang Dilanda Banjir Pulih Keretanya

Ini adalah perjalanan pemulihan selama empat bulan pemilik Subaru XV yang hampir-hampir putus asa.

Pada Disember tahun lalu, kami telah menyoroti nasib pemilik Subaru XV yang menyebabkan XV kesayangannya tenggelam sepenuhnya dalam banjir kilat yang melanda kebanyakan Lembah Klang.

Dia berkongsi gambar keretanya di Facebook dan meminta pertolongan dan nasihat tentang bagaimana dia boleh memulihkan keretanya tanpa membayar harga pembaikan oleh peniaga yang tinggi melampau.

Dia tidak mempunyai insurans bencana alam banjir dan meminta nasihat komuniti FB Subaru. Maklum balas yang diterima mengalakkan dan ramai pemilik XV dan Subaru yang lain menawarkan bantuan nasihat kos rendah yang berguna dan hari ini keretanya sudah kembali berjalan tanpa perbelanjaan ‘nilai kereta’ (peniaga memberi sebut harga hampir sama dengan nilai XV terpakai).

Beliau menghubungi kami baru-baru ini dan ingin berkongsi pengalaman perjalanan pemulihan untuk memberi pemilik kereta lain yang banjir (bukan hanya pemilik Subaru) beberapa idea dan juga nasihat. Di bawah ini adalah kisah beliau.

Kereta dilanda air banjir pada 18 Dis 2021 di Taman Sri Muda. Tenggelam sepenuhnya.

·  Pergi ke dua SC berbeza dan sebut harga untuk pembaikan +/- RM45K dengan masa penyelesaian 2-3 bulan. Tawaran jenis, take it or leave it.

·  Memutuskan untuk menangani projek itu sendiri. Mula menyelidik tentang Subaru XV di internet.

·  Saya menyertai kelab Facebook Subaru XV  tempatan dan beberapa individu tampil dengan maklumat yang baik tentang perkara yang perlu dilakukan.

·  Menunda kereta ke detailer kereta di PJ Old Town yang dipanggil Steady Cushion Trading. Pasangan otai kedai itu sedia membantu dan sanggup menerima tugas memulih kereta. Kedai ini tidak dipasarkan secara aktif di media sosial – Saya mendapat kenalan daripada Bapa mertua saya yang tahu mereka telah menjalankan perniagaan ini selama bertahun-tahun. Bahagian dalam kereta telah dibuka habis, dibersihkan dan tempat duduk serta bahagian lain disimpan sementara di kedai mereka. Kosnya dalam lingkungan RM1,000. Kualiti kerja adalah gred profesional dan kedai itu dikendalikan oleh dua warga emas!

·  Kereta kemudian ditarik ke sebuah bengkel di PJ Seksyen 8 – Hankook. Pemilik Mr Tow dan mekanik yang ditugaskan Mr.Sang tenang dan memahami keadaan saya. Bayaran yang dikenakan adalah dalam lingkungan RM2,000 untuk kos upah sahaja. Mereka membenarkan saya meninggalkan kereta di sana selama hampir 6 minggu dan sehingga ia selesai dan berjalan. Mereka tidak memaksa dan sangat membantu kerana ia memakan masa yang lama.

·  Di Hankook, papan pemuka dibuka dan semua wayar/harness dibersihkan. Saya membekalkan mereka dengan 5-6 tin pembersih kontak. Air telah dikeluarkan dari salur udara enjin, salur bahan api dan semua cecair seperti air dalam radiator, bendalir brek, cecair differential/gandar, bendalir CVT, bendalir stereng kuasa semuanya disalirkan dan dikosongkan. Palam pencucuh dicabut dan ditukar.

·  Saya mendapatkan alat ganti dan cecair dari kedai alat ganti berdekatan dan membeli cecair yang lebih murah dahulu untuk kemudian menukar kepada yang lebih baik sebaik sahaja enjin dihidupkan.

·  Selepas semua bendalir ditukar dan elektronik dibersihkan, kami memasang bateri baharu dan cuba menghidupkan kereta. Kereta itu mati. Kami menyedari ia memerlukan pembaikan yang lebih besar. Seorang individu bernama Hisyam (jurutera) daripada Subaru Facebook Group di Malaysia tampil dengan pengetahuan dan bantuan. ECU, Unit Kawalan Badan dan Meter Gabungan perlu ditukar terlebih dahulu jika kereta hendak diputar. Gelang immobilizer juga terpaksa ditukar. Saya mendapatkan ECU dan Unit Kawalan Badan daripada Pusat Subaru di Selangor yang memberi saya diskaun banjir 15% dan membekalkan alat ganti walaupun kereta saya tidak berada di pusat servis mereka – ini adalah satu bantuan dan dorongan yang besar kerana pusat servis yang lain di Petaling Jaya enggan membantu dengan alat-ganti. Sebaik sahaja ECU, Kawalan Badan dan meter gabungan OEM diprogramkan dan dipasang, kereta itu boleh berputar dan akhirnya dihidupkan. Walau bagaimanapun, pelbagai kod muncul pada pembaca OBD. Pada ketika ini radiator tidak berfungsi, tingkap, penghawa dingin, beberapa lampu dan pemain DVD semua rosak.

·  Didorong oleh semangat mendengar deruman enjin, saya memutuskan untuk meneruskan projek.

·  Kami menukar 80% daripada semua relay dalam kereta – diperoleh daripada kedai alat ganti tempatan. Kebanyakan kereta Jepun menggunakan relay yang agak standard.

·  Gas penghawa dingin telah dikeluarkan dan diganti. Pengawal penghawa dingin rosak. Dapat satu daripada rakan pemilik dalam Kelab Subaru yang telh tukar kepada pengawal digital. Saya juga menerima beberapa pembesar suara disedekahkan percuma daripada orang yang sama.

·  Kebanyakan lampu telah ditukar dengan lampu OEM.

·  Power window didapati hasil gabungan daripada pusat servis, kedai kereta potong KL, eBay & Amazon.

·  Unit Kawalan Penghantaran dari Australia melalui carian dalam talian dan seorang rakan membantu menghantarnya kepada saya di Malaysia.

·  Perkara penting untuk dilakukan ialah menyemak nombor bahagian (unique identifier) yang anda perlukan. Sebaik sahaja anda mempunyai nombor bahagian, anda boleh mencarinya secara global di internet dan bahagiannya adalah 99% tepat. Skema kereta juga boleh didapati dalam talian secara percuma. Beberapa laman web yang perlu dipertimbangkan ialah Amazon, Ebay dan JJAutoParts di Australia. Satu lagi ialah Amayama di Jepun yang membuat penghantaran ke seluruh dunia. Kedai-kedai Kereta Potong di KL tidak di dalam talian, jadi lebih baik pergi sendiri, buat kawan dan kemudian WhatsApp terus.

·  Selepas yang di atas kereta itu beroperasi. Masukkan satu round lagi cecair tetapi kali ini dengan barangan berkualiti baik.

·  Mula menyelesaikan kod lain. Pam brek ABS contohnya berharga RM7K di SC tetapi berjaya menemuinya di Amazon dengan harga di bawah RM700. Beberapa bahagian elektronik seperti penderia sudut stereng ditemui di AliExpress (RM1.7K pada SC vs RM500 di AliExpress).

·  Pengawal pengelap, suis tingkap kuasa dan elektronik kecil lain yang diperoleh daripada kedai kereta potong.

·  Sistem infotainment DVD – dapat satu terpakai daripada pemilik yang bertukar kepada Android.

·  Saya berjaya mengosongkan semua kod saya kecuali modul beg udara yang sedang dibaiki di Singapura. Kisah menarik – selepas catatan Facebook saya, seorang rakan Malaysia yang bekerja di Singapura yang berurusan dengan elektronik tampil ke hadapan dan sedang membantu saya membaikinya secara percuma!

·  Kereta pada masa ini sudah layak berada di atas jalan. Maksud saya – adalah mungkin untuk memulihkan kereta dengan sedikit pengetahuan, sokongan dan masa. Terdapat juga banyak “kita tolong kita” di sini di mana jika kita berkongsi antara satu sama lain apa-apa sahaja boleh dicapai! Kita tidak perlu diberitahu untuk berputus asa semata-mata kerana kita tidak memahami kereta sebagai mesin – ia tidaklah rumit seperti yang kita sangka.

Jadi, ini adalah, boleh dikatakan, satu ‘happy ending’ bagi pemilik kereta yang dilanda banjir ini, namun, sebaiknya apabila tiba masanya untuk memperbaharui insurans kereta anda, sila pastikan anda mendapat perlindungan bencana banjir khas untuk kereta anda kerana anda tidak tahu bila anda mungkin memerlukan ia. Semoga tidak perlu.

Previous post

Mengapa Beberapa Penasihat Perkhidmatan Bengkel Akan Perdaya Anda

Next post

Honda RS-X Edisi Repsol - 5,000 Unit Sahaja, RM9,948

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *