Insuran / Waranti

Sudahkah Anda Membaca Waranti Kereta Baharu Atau Recon Anda

Mengapa Anda Mesti Membaca Dan Memahami Waranti Kereta Anda

Bagi kebanyakan daripada kita di Malaysia, kereta kita adalah yang paling atau kedua paling berharga yang kita miliki atau bagi sesetengah rakyat Malaysia, ia mungkin yang pertama (kerana pemilikan rumah kadangkala tertangguh) dan harga kereta baharu mahal kerana cukai import dan pertukaran mata wang Malaysia yang rendah berbanding dolar AS.

Dalam pasaran kereta rakyat Malaysia hari ini, sama ada anda membeli kereta baharu buatan tempatan atau import atau kereta terpakai diimport dengan AP (ya, pemegang AP mesti memberikan waranti tetapi sejauh mana kesahihannya adalah soalan yang hanya pembeli yang mempunyai masalah itu boleh berkongsi dengan kami) , anda berkemungkinan menjumpai buku jaminan kereta.

Waranti kereta pada asasnya ialah kontrak pembaikan dan penggantian alat ganti yang mengehadkan risiko kewangan pemilik kereta untuk tempoh masa tertentu (kebanyakan kes di Malaysia adalah antara 3 hingga 5 tahun).

Walau bagaimanapun, mempunyai waranti kereta mungkin hanya melindungi anda daripada membayar alat ganti mahal yang haus dan/atau rosak. Tetapi tidak semua jaminan pengeluar adalah sama. Malah, bukan semua waranti berbaloi apabila anda mempertimbangkan perkara yang berlaku sekarang dengan sesetengah jenama kereta di Malaysia.

Ya, di Malaysia, pembeli kereta mempunyai perlindungan yang sedikit daripada undang-undang pengguna yang semakin tua. ‘Lemon Law’ tidak digunakan di Malaysia dan inilah sebabnya kami mempunyai e-mel mingguan daripada pemilik kereta yang mengadu tentang bahagian kabin yang rosak, unit hiburan kereta yang rosak dan banyak lagi.

Lebih teruk lagi apabila anda melihat kenderaan hibrid plug-in mewah yang mempunyai kadar kegagalan teknologi yang tinggi. Pemilik perlu terima hakikat melawat pusat servis setiap beberapa bulan dan mempunyai nombot talipon perkhidmatan trak tunda dalam speed dail.

Jadi apa yang dilindungi di bawah jaminan kereta?

Waranti kereta anda, sama ada waranti pengilang, pengedar, lanjutan atau kereta terpakai harus dan mesti biasanya meliputi kenderaan dan aksesorinya berhubung dengan keselamatan, kebolehpercayaan dan kegunaan jalan raya.

Walau bagaimanapun, ia TIDAK akan melindungi kerosakan kosmetik atau wear dan tear biasa. Waranti kereta lanjutan semuanya berbeza. Pastikan anda memahami perkara yang dilindungi, serta sebarang kos dan syarat. Sila baca dokumen jaminan anda untuk lebih memahami hak anda sebagai pemilik kenderaan.

Adakah saya perlu servis kereta saya di pengedar untuk mengekalkan jaminan saya?

Anda MESTI dan perlu servis kereta anda di pengedar tempat anda membelinya (atau pusat servis jenama yang lain) untuk mengekalkan waranti pengeluar. Pusat servis yang anda guna mesti menggunakan alat ganti tulen atau Original Equipment Manufacturer (OEM). Kalau tidak, waranti pengilang anda akan terbatal.

Itulah sebabnya ia penting untuk anda memeriksa sama ada kereta anda betul-betul telah diservis kerana sesetengah pekerja pusat servis (bukan pemiliknya) telah terkantoi TIDAK menservis kereta dan menyimpan alat ganti untuk dijual kemudian.

Ini akan memberi kesan negatif jangka panjang pada kereta anda dan apabila anda dapat tahu, waranti anda akan tamat dan enjin serta kotak gear anda mungkin rosak teruk dan perlu dibaik pulih atau penggantian sepenuhnya.

Previous post

Chery Memilih Indonesia Sebagai Hab Eksport ASEAN

Next post

VW Memanggil Balik 100,000 Kenderaan Hibrid Plug-In Kerana Risiko Kebakaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *