Bisnes

Perlindungan Yang Lebih Baik Untuk Pembeli Kereta Terpakai Dengan NAP 2020

Peniaga kereta terpakai mana yang benar-benar jujur?

Dasar Automotif Kebangsaan 2020 yang akan diumumkan tidak lama lagi akan mewajibkan peniaga kereta terpakai menukar proses jualan mereka untuk kebaikan pembeli kereta terpakai. NAP 2020 akan memastikan pembeli kereta menyediakan pemeriksaan kenderaan pihak ketiga yang jujur yang akan mendedahkan kebenaran mengenai sejarah kenderaan tersebut.

Laporan kerosakan kemalangan dan pemeriksaan kesihatan pada sistem elektronik akan dimasukkan. Pelarasan odometer akan menjadi perkara yang silam kerana laporan perkhidmatan perlu disertakan. Pengedar kereta terpakai juga perlu memasukkan jaminan untuk memastikan mereka telah menyampaikan kenderaan dalam keadaan baik dan berjalan secara jujur. Banyak elemen yang terdapat dalam perniagaan kereta terpakai Perodua yang rasmi akan digunakan untuk dasar baru ini.

Fiat 500 odometer

Kami sudah lama membeli kereta terpakai sejak tahun 1981 dan kami masih belum bertemu dengan peniaga kereta terpakai yang benar-benar jujur dengan kami. Salah satu peniaga kereta terpakai yang kita berurusan dengan adalah seorang teman sekolah dan itu pun, masih ada maklumat berkaitan tidak disediakan sebelum surat perjanjian jualan ditandatangani.

Perodua used car

Ya, kami faham hakikatnya bahawa kereta terpakai datang dengan isu-isu. Tidak ada kereta terpakai yang 100% sempurna di mana-mana pengedar kereta terpakai di negara ini atau di mana sahaja di dunia tetapi dengan ‘menyembunyikan’ maklumat penting dari pembeli, anda mungkin memimpin pembeli kereta terpakai itu berhutang dengan bengkel kereta pula.

Pengalaman baik dengan kereta terpakai yang pernah kami alami adalah hanya ketika membeli dari rakan-rakan. Ya, walaupun kami mempunyai pengalaman bertahun-tahun dan pengetahuan mengenai apa yang harus diperiksa dalam kereta terpakai, lebih baik untuk membeli dari seorang teman (pemilik langsung) daripada ‘risiko’ seorang peniaga kereta terpakai.

BHPetrol RON95 Euro 4M

Oleh itu, mengapa peniaga kereta terpakai di Malaysia sentiasa menggunakan istilah seperti ini dalam iklan mereka (dalam talian dan cetak).

  • Immaculate condition (berkeadaan rapi) … semua kereta terpakai mempunyai istilah ini
  • Pemilik VVIP …… setiap kereta mewah seolah-olah semua dimiliki oleh VVIP
  • Dimiliki Doktor …… jadi jika ia dimiliki oleh doktor ia sepatutnya menjadi pembelian yang lebih baik? Semua karut kerana saya ada ramai kawan yang doktor dan kereta mereka tidak pernah terjaga.
  • Perbatuan yang rendah … kami tahu bagaimana perbatuan kereta boleh dilaras untuk memuaskan hati pembeli kereta terpakai.
  • Accident Free (tidak pernah kemalangan) … ini yang paling saya suka. Semua kereta yang dijual dalam talian hari ini adalah 100% Accident Free … wow … saya terpegun. Hubungi dan semak dengan peniaga ini dan mereka akan mengesahkan bahawa kereta mereka tidak mempunyai calar dan cat kereta itu masih cat kilang. Tidak ada salah membeli kereta yang pernah kemalangan asalkan kerja-kerja pembaikan yang dilakukan sempurna dan tidak merbahaya di jalan raya.
  • Berkeadaan tip-top (sempurna) … ye ke?
  • King Of Car (raja kereta) ……… apa ke benda ni?

Inilah sebabnya dalam beberapa tahun kebelakangan ini kita telah melihat ramai peniaga kereta dalam talian (juga B ke B laman web kenderaan terpakai) mendakwa 100% penilaian jujur dan janji harga. Dari sudut pandangan kami, mereka mungkin telah bermula sebagai 100% jujur tetapi hari ini mereka mungkin sudah condong ke arah yang lain kerana margin keuntungan menjadi sangat nipis dan keperluan untuk memenuhi poket pelabur menjadi lebih penting.

Accident

Penjualan mana-mana kenderaan yang digunakan perlu peribadi, teliti dan profesional dan ini sukar dilakukan kecuali anda mempunyai pangkalan pelanggan yang dibina bertahun-tahun dan kepercayaan telah terbentuk untuk lebih memahami keperluan pelanggan sambil mengimbangi keuntungan yang memastikan perniagaan terus berjalan.

accident

Ramai rakyat Malaysia telah mula menggunakan kaedah dalam talian untuk jual beli kenderaan terpakai berbanding melawat peniaga kereta terpakai. Oleh yang sedemikian, banyak peniaga kereta terpakai yang lebih kecil sudah ‘bungkus’ dan ‘balik kampung’ sementara beberapa peniaga kereta terpakai baharu muncul untuk bekerjasama dengan portal-portal dalam talian ini sebagai ‘ejen’. ‘Agen’ baharu ini telah mula mengerjakan ‘silap mata’ masing-masing dan setiap urusan untuk menggemukkan dompet mereka dan perniagaan perlahan-lahan beralih ke cara lama. 

accident

Janji wang senang selalu mengubah setiap perniagaan kereta menjadi masam. 

Previous post

Tiada Caj Tambah Nilai TNG di Stesen Shell di NKVE, ELITE dan LPT

Next post

Defender 2020 Kena Lanyak Dalam Filem Bond 'No Time To Die'

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *