Berita Auto

ZEEKR 009 Akan Dilancarkan Tidak Lama Lagi Di China

Malaysia Kemudian? Bolehkah kita melihat MPV mewah ini sebagai jenama tersendiri di Malaysia?

ZEEKR ialah jenama Kenderaan Elektrik/Electric Vehicle (EV) mewah bawah Geely Group dan setakat ini hanya mempunyai satu kereta dalam barisan mereka, sedan shooting brake ZEEKR 001. Itu sudah berubah sekarang, kerana ZEEKR akan melancarkan MPV Mewah ZEEKR 009 di China tidak lama lagi. Ini telah dilaporkan oleh CarNewsChina dan artikel asal mereka dipautkan di sini.

Persoalan sebenar ialah, memandangkan ZEEKR adalah jenama di bawah Geely dan Geely ialah rakan kongsi dengan Proton, bolehkah Geely membawa ZEEKR 009 ke Malaysia? Mungkin Geely juga boleh melancarkan jenama ZEEKR di sini? Jika ya, nampaknya Toyota Vellfire mungkin menghadapi persaingan di masa hadapan.

ZEEKR 009 besar gila dengan dimensi 5209/2024/1856mm dan jarak roda 3205mm. MPV berkotak ini juga memaparkan gril plat perak yang sama besarnya dengan jenama yang dipanggil “The Fountain of Light” dengan 154 jalur LED dipasangkan. Ia juga mempunyai kamera sekeliling untuk sistem Advanced Driver safety Assist (ADAS).

Lebih-lebih lagi, “lampu depan” berbentuk U terbalik bukanlah lampu depan sama sekali. Itu ialah Lampu Siang (DRL) dan lampu sebenar ialah tiga lampu yang terletak di bawah yang kelihatan seperti lampu kabus.

ZEEKR 009 mempunyai tiga baris kerusi dalam konfigurasi 2+2+2 namun, versi VIP dengan hanya dua baris dalam konfigurasi 2+2 juga tersedia. MPV ini dibina di atas Sustainable Experience Architecture (SEA) Geely, platform yang sama yang menyokong ZEEKR 001, Lotus Eletre dan tidak lama lagi Polestar 5.

Selain itu, ZEEKR 009 menampilkan tayar pelbagai jejari yang kelihatan sangat premium dengan perkataan ‘ZEEKR’ di tengah. Jari-jari juga kelihatan seperti bintang yang meletus ke luar jika anda merenungnya lama.

Satu lagi elemen reka bentuk menarik ZEEKR 009 ialah garis pintu shark-fin pada tiang C dan 7 garisan perak menghiasi tiang. Pintu belakang juga terbuka kedua-dua belah dan terdapat dua sunroof, satu yang lebih kecil di atas tempat duduk barisan hadapan dan yang lebih besar di atas baris kedua dan ketiga.

Menurut spy shot ini, bahagian dalam menunjukkan skrin infotainmen yang dipasang di tengah mendatar yang besar, stereng kecil dan sporty serta terowong tengah yang lebar dan tempat duduk yang lebar. Barisan ketiga juga kelihatan agak sempit dan nampaknya hanya mampu memuatkan kanak-kanak dengan selesa.

ZEEKR juga mendakwa bahawa ZEEKR 009 akan mempunyai jarak NDEC sejauh 700km dan sementara tiada output kuasa rasmi dikeluarkan, kami berkemungkinan besar akan mengetahuinya apabila kereta ini dilancarkan pada 26 Ogos 2022 kerana ia dijadualkan untuk membuat debut awamnya pada itu hari di Pameran Motor Chengdu 2022.

Walaupun ZEEKR 009 membuat kes yang menarik untuk dirinya sendiri, persoalannya adalah kereta ini akan memasuki pasaran Malaysia. Dengan Vellfire yang begitu popular, adakah itu akan menghalang Geely daripada membawa kereta ini ke Malaysia?

Previous post

Toyota Vios Generasi Ke-4 Debut Dengan Perubahan Besar

Next post

RADAR Dedah Bahagian Dalam RADAR R6

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *