BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Geely ZEEKR Untuk Mencabar Tesla Dalam Segmen EV Premium

Tetapi Mengapa Geely Memerlukan ZEEKR Apabila Mereka Sudah Ada Polestar?

Geely Auto beberapa minggu lalu mengejutkan komuniti permotoran dengan pelancaran jenama kenderaan elektrik premium (EV), yang diberi nama ZEEKR.

ZEEKR akan disatukan bersama Lingling Technology yang baharu ditubuhkan Geely dan ia akan beroperasi secara berasingan daripada jenama Geely Geometry EV yang merupakan jenama berdasarkan jualan yang dilancarkan oleh Geely pada tahun 2019.

Khabar mengenai penggunaan nama ZEEKR oleh Geely untuk jenama kenderaan elektrik baharunya telah beredar sejak syarikat yang berpangkalan di Hangzhou mengemukakan tanda dagang pada siri nama bertema ZEEKR awal bulan ini.

Jadi, apa maksud nama ZEEKR ini? Dua huruf pertama terbentuk dari perkataan Zero Emission (’emisi sifar’), huruf ketiga adalah dienkripsi Electric-Evolution-Era , dan ‘KR’ terakhir adalah sebutan krypton, gas noble tanpa warna, rasa dan bau, yang namanya berasal dari bahasa Yunani diterjemahkan sebagai ‘tersembunyi’ atau ‘rahsia’.

Bahagian berasingan Zeekr Smart Technology Co. telah ditubuh dan model pengeluaran pertama dengan nama pintar Zeekr 001 kini disajikan di bawah ini.

Geely-ZEEKR-front-right-2.0
Geely-ZEEKR-cockpit-3.0
Geely-ZEEKR-back-light-4.0

Geely Auto Group, yang juga memiliki Volvo Cars, Lotus, Lynk & Co., Proton, Terrafugia dan London Electric Vehicle Co. (LEVC) serta 50 peratus kepentingan dalam jenama kereta bandar raya Mercedes-Benz Smart, merancang untuk mendasarkan model ZEEKR pada sumber terbuka sustainable experience architecture (SEA).

Jangan lupa Polestar pula, yang sudah menjadi jenama kenderaan elektrik premium dengan harga mewah.

Walaupun perincian jenama Geely’s ZEEKR belum diumumkan, spekulasi ia dapat dikendalikan dengan kerjasama syarikat perkhidmatan internet China, Baidu. Kerjasama strategik antara Geely, pembuat kenderaan persendirian terbesar di China, dan Baidu, peneraju operasi carian internet di China, diumumkan pada Januari tahun ini.

Operasi automotif Baidu pada masa ini berpusat pada pengembangan perisian dalam pendekatan yang serupa dengan syarikat induk Google bahagian Alphabet’s Waymo. Sistem operasi sumber terbuka Apollo, Baidu telah menarik rakan kongsi termasuk Toyota, Honda, Volkswagen dan Ford serta pengeluar semikonduktor Intel dan Nvidia.

Geely merancang untuk menjual model ZEEKR melalui kemudahan penjualan khusus yang terletak di pusat-pusat bandar dalam strategi pemasaran yang tidak mengikut model dealer tradisionalnya. Ia juga merancang untuk mendukung penjualan kenderaan dengan garis pakaian dan aksesori yang berorientasi gaya hidup dalam gerakan yang bertujuan menjangkau kelompok pelanggan baru.

Pada bulan Januari tahun ini, Geely Auto telah mengumumkan telah bersetuju untuk membentuk usaha sama dengan syarikat pembuatan kontrak China, Foxconn yang merupakan pembuat iPhone Apple, dalam sebuah perkongsian yang dirancang untuk bertumpukan elektrik, sambungan dan teknologi pemanduan autonomi serta EV yang dirancang untuk operasi ride-sharing.

Previous post

Porsche Mobil 1 Supercup Race Series, Tempat Ujian eFuel

Next post

Hyundai Santa Cruz Akan Dilancarkan Pada 15 April

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *