Berita Auto

Harga Toyota Veloz Malaysia Mungkin Sudah Bocor

Kami menerima senarai harga yang telah ‘bocor’ untuk Toyota Veloz yang akan datang, yang merupakan pengganti Avanza.

Perodua Alza semua baharu telah menjadi satu kejayaan besar bagi pembuat kereta nasional itu. Bilangan tempahan yang telah diambil oleh syarikat adalah dalam 5 angka dan mungkin mereka akan mengambil sedikit masa untuk mendapatkan pelanggan kereta mereka memandangkan kekurangan bekalan yang berterusan. Sementara itu, seperti kebanyakan sedia maklum, kilang di Rawang turut menyediakan sedikit ruang untuk pengeluaran Alza baharu berlencana Toyota yang dikenali sebagai Veloz.

Awal minggu ini, kami menerima dokumen bocor yang kelihatan sangat mirip dengan senarai harga Toyota Veloz baharu di Malaysia. Jika benar, ini boleh memberi kami harga yang dinyatakan untuk MPV kompak 7 tempat duduk baharu daripada Toyota sebaik sahaja ia dilancarkan.

Menurut dokumen ini, Toyota Veloz serba baharu hanya akan tersedia dalam satu tahap kemasan dan dengan satu pilihan powertrain, automatik 1.5L (kemungkinan D-CVT yang sama seperti dalam Alza baharu). Tanda harga ialah RM95,000 untuk jualan persendirian individu di semenanjung Malaysia, termasuk SST. Walaupun Toyota Veloz akhirnya sepadan atau melebihi spesifikasi Alza berspesifikasi tinggi, itu tetap perbezaan harga RM20,000!

Ini tidak sama dengan situasi dengan Toyota Rush dan Perodua Aruz di mana perbezaan harga adalah sekitar RM15K antara model terendah Toyota dan model Perodua tertinggi.

Sama seperti Toyota Rush dan Perodua Aruz, Toyota Veloz dan Perodua Alza adalah, pada asasnya sama di bawah kulit dengan sama ada ‘perasa’ Toyota atau Perodua dan hargalah menjadikan sebahagian besar perbezaan antara dua model ini. Kedua-dua kereta itu pada asasnya berasaskan kejuruteraan dan teknologi Daihatsu, yang dikongsi dengan Toyota dan Perodua kerana mereka semua berada dalam ‘pasukan yang sama’ walaupun merupakan syarikat yang sangat berbeza.

Walaupun begitu, Toyota dan Perodua mempunyai standard dan falsafah yang sangat berbeza dengan reka bentuk dalaman dan luaran. Sesetengah pelanggan mungkin sanggup berbelanja tambahan untuk lencana ‘T’ jika bahagian dalamannya menampilkan bahan yang lebih baik dan sesuai serta kemasannya. Kita perlu menunggu dan melihat bagaimana perbandingan kereta sebenar nanti. Walaupun Perodua Alza memberikan nilai wang yang jauh lebih baik, sesetengah mungkin menghargai kemungkinan penambahan seperti Apple CarPlay, Toyota Vehicle Telematics dan banyak lagi. Orang lain mungkin hanya membayar kos tambahan hanya untuk potong cue untuk mendapatkan MPV kompak baharu.

Walaupun warisan Perodua Alza agak mudah, ‘Veloz’ adalah papan nama yang serba baharu untuk Toyota. Walaupun ia dilihat sebagai pengganti rohani kepada Toyota Avanza yang sangat popular dan telah lama beroperasi, ia adalah falsafah produk yang sangat berbeza yang menyokong Veloz baharu.

Satu-satunya, Avanza diatas casis mixed ladder-monocoque dengan enjin dan kotak gearnya dipasang secara membujur untuk memacu roda belakang. Generasi pertama dan kedua sebahagian besarnya serupa, membawa peningkatan dalam keselamatan, enjin yang lebih cekap, dan lebih banyak peralatan yang ditambahkan pada pelbagai facelift. Xenia dibina di atas platform monocoque Global Architecture Daihatsu dan enjinnya memacu roda hadapan melalui D-CVT. Ia menampilkan banyak teknologi baharu dan lebih besar, lebih selamat dan lebih halus daripada Avanza yang digantikannya.

Previous post

Honda Accord Terbaharu Hadir Dengan Reka Bentuk Semula Berinspirasikan Civic

Next post

Mungkinkah Ini Toyota Camry 2023 Baharu?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *