Berita Auto

PROTON Memilih Haoyue Dan Bukan Jiaji

Mengapa PROTON memilih untuk menyaingi pengeluar kereta bukan kebangsaan dengan X90 berdasarkan Haoyue dan membiarkan Perodua Alza tidak disaingi?

Proton X90 baharu sahaja dilancarkan semalam pada harga RM123,800 untuk spesifikasi Standard dan RM152,800 untuk varian Flagship. Ini merupakan model termahal yang pernah dikeluarkan oleh pengeluar kereta kebangsaan ini dan merupakan percubaan pertama mereka dalam pasaran MPV segmen D 6-tempat duduk dan 7-tempat duduk. Ia merupakan pilihan yang baik di pasaran yang kini dikuasai oleh banyak pemain bukan kebangsaan termasuk Mazda CX-8, Kia Sorento, dan Hyundai Santa Fe – semuanya jelas lebih mahal.

Walau bagaimanapun, PROTON memilih untuk tidak memfokuskan pada pasaran MPV mampu milik yang mampu menarik jumlah pembeli yang lebih tinggi. Sekarang ini, Perodua Alza hampir tidak ada pesaing di pasaran Malaysia, dengan menawarkan MPV kompak 7-tempat duduk yang lengkap dengan casis moden dan pelbagai ciri menarik dengan harga bermula dari RM62,500.

Dalam segmen ini, Proton Exora masih wujud tetapi kini berusia hampir 13 tahun. Ia masih berfungsi dan menjual dengan baik tetapi hanya kerana tiada pesaing yang kompetitif pada harga ini. Kami berbual dengan sumber dalaman di PROTON yang mengungkapkan bahawa syarikat ini perlu membuat keputusan – sama ada mengadaptasi Haoyue untuk menangani segmen kenderaan yang lebih besar atau Jiaji untuk menggantikan Exora. PROTON kena memilih salah satu daripada produk ini, dan X90 akhirnya mendapat keutamaan. Kami mungkin akan melihat Exora berdasarkan Jiaji kelak, tetapi semakin jelas bahawa sedan S50 berdasarkan Geely Emgrand akan datang seterusnya. Jadi, mengapa Haoyue dipilih daripada Jiaji yang lebih berorientasi bajet?

Tempoh Hayat Produk Lebih Lama

Haoyue dilancarkan sekitar setahun selepas Jiaji, dan kemungkinan akan disokong lebih lama. Secara teori, ini tidak begitu masuk akal. Kedua-dua Jiaji dan Haoyue berdasarkan platform CV Geely dan kedua-duanya menerima enjin dan teknologi dalam kereta yang sama, jadi secara teknikal kedua-duanya sepatutnya disokong untuk tempoh yang sama. Walaubagaimanapun, kakitangan PROTON mempunyai akses kepada banyak maklumat yang tidak tersedia kepada orang awam. Selain itu, ada waktu pembangunan yang perlu diambil kira, jadi bahkan setahun tambahan boleh membuat perbezaan.

Daya Tarikan SUV yang Lebih Luas

Alasan lain yang masuk akal adalah daya tarikan SUV yang lebih luas berbanding MPV. MPV selalu dilihat sebagai produk utiliti dan jarang menarik minat pembeli kereta biasa. Sebaliknya, SUV telah menggantikan sedan sebagai gaya badan yang paling popular di pasaran hari ini. Jika PROTON memperkenalkan Jiaji daripada Haoyue, mereka akan menghadapi pasaran yang lebih kecil.

Persaingan Kurang

Walaupun jualan PROTON telah meningkat sejak 2018, syarikat ini masih sukar bersaing secara langsung dengan Perodua. Untuk berlaku adil, barisan produk baharu Perodua tidak boleh dipandang ringan dengan hampir setiap produk membawa versi bantuan keselamatan canggih berbasis kamera mereka. Walaupun Exora berdasarkan Jiaji mungkin menarik beberapa pelanggan daripada Alza, PROTON kemungkinan besar masih akan memperkenalkan produk yang lebih mahal daripada Alza dan berakhir sebagai nombor 2 dalam pasaran MPV kompak. Dengan X90 berdasarkan Haoyue, mereka mempunyai sesuatu yang lebih murah daripada semua pembuat bukan kebangsaan dan dapat dengan mudah menarik pembeli yang lebih peka terhadap bajet.

Sebagai kesimpulan, PROTON memilih untuk menghadapi pengeluar kereta bukan kebangsaan dengan X90 berdasarkan Haoyue untuk beberapa sebab. Antara faktor utama adalah daya tarikan SUV yang lebih luas, tempoh hayat produk yang lebih panjang, dan persaingan yang kurang dalam segmen ini berbanding dengan MPV. PROTON mungkin akan melihat Exora berdasarkan Jiaji pada masa akan datang, tetapi untuk saat ini, strategi mereka lebih berfokus pada menghadapi pesaing bukan kebangsaan dengan X90 berdasarkan Haoyue.

Previous post

Volvo Buang 1,300 Pekerja Kolar Putih Di Sweden Untuk Mengurangkan Kos

Next post

Jalan Elektrik Pertama Dunia Akan Dibuka di Sweden Pada 2025

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *