Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Jalan Elektrik Pertama Dunia Akan Dibuka di Sweden Pada 2025

Jalan elektrik ini akan mampu mengecas semula kenderaan elektrik ketika dalam perjalanan.

Ianya bukan rahsia bahawa Sweden adalah salah satu negara yang paling canggih dan moden dalam penggunaan kenderaan elektrik (EV) dan kini negara itu bersedia untuk melangkah lebih jauh dengan membuka jalan elektrik pertama di dunia pada tahun 2025 yang dapat mengecas semula EV semasa dalam perjalanan.

Jadi, penggal jalan bersejarah dan revolusioner ini akan dibuka pada tahun 2025 di Sweden dan membolehkan EV diisi semula ketika dalam perjalanan, memungkinkan jarak yang lebih jauh ditempuhi antara kunjungan ke stesen pengisian. Ini juga akan menyelesaikan masalah jangkauan elektrik terhad yang dihadapi EV kos rendah, menjadikannya lebih praktikal.

Lebih lagi, jalan yang dipilih di Sweden ialah E20, yang terletak di tengah-tengah bandar-bandar utama negara itu seperti Stockholm, Gothenburg, dan Malmo. Jalan raya ini akan menjadi bahagian pertama dalam rancangan lebih besar yang akan menyaksikan lebih 3,000 kilometer (1,864 batu) jalan di Sweden mendapat rawatan elektrik.

Walaupun semuanya kelihatan hebat, ada satu masalah kecil sekarang, iaitu Sweden belum menentukan jenis jalan elektrik yang akan digunakan di lebuh raya pertama. Namun, negara ini telah menjadi pelopor dalam pengujian jalan elektrik dan telah mencuba tiga penyelesaian utama, jadi mudah-mudahan penyelesaian akan muncul tidak lama lagi.

Pada tahun 2016, sebuah lintasan jalan sepanjang dua kilometer di Gavle, Sweden tengah, dibuka dengan menggunakan talian elektrik atas untuk membolehkan kenderaan berat diisi semula melalui pantograf, mirip kereta api elektrik atau trem. Kemudian, lintasan jalan sepanjang 1.6 kilometer di Gotland dielektrifikasi menggunakan gegelung pengisian di bawah asfalt.

Kemudian pada tahun 2018, Trafikverket memperkenalkan rel pengisian pertama di dunia sepanjang dua kilometer yang membolehkan lori elektrik menurunkan lengan bergerak untuk mengambil kuasa. Walaupun teknologi ini khusus untuk lori, ia boleh digunakan untuk EV jika sistem pengisian di bawah jalan diperkenalkan.

Teknologi ini juga bekerja dengan cara yang sama seperti pengisian tanpa wayar Qi dalam telefon pintar, di mana pad atau plat ditanam di bawah jalan, dan kenderaan elektrik yang dilengkapi dengan kumparan penerima diisi semula ketika melaluinya. Penawaran serupa juga telah dicuba di Jerman dan Michigan.

Menurut penyelidik, hanya 25 peratus rangkaian jalan Sweden yang perlu dielektrifikasi untuk menjadi pilihan yang paling efisien. Euro News melaporkan bahawa Sweden telah bekerjasama dengan Jerman dan Perancis untuk berkongsi pengalaman dan penemuan penyelidikan, sementara UK, AS, dan India juga meningkatkan usaha untuk membina jalan elektrik.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Carscoops dan artikel penuh mereka boleh diakses di sini.

Sweden Electric Road 1.0
Previous post

PROTON Memilih Haoyue Dan Bukan Jiaji

Next post

BYD Tambah Tiga Pusat 3S Baharu di Lembah Klang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *