Berita Auto

Perodua Alza Baharu Bukan Alza Lama Yang Ditambah Baik

Apakah ciri-ciri utama yang menjadikan Perodua Alza baharu ini satu kenderaan yang tersendiri.

Perodua Alza yang lama dianggap ramai sebagai sebuah kereta yang juga MPV. Sebuah kereta yang boleh muat 7 penumpang. Perodua Alza 2022 merupakan lonjakan besar ke hadapan untuk jenama dan untuk papan nama Alza secara amnya. Ianya bukan kereta yang juga MPV. Ianya adalah sebuah MPV. Fullstop.

Sebelum pelancaran, kami telah dijemput ke HQ Perodua di Sungai Choh, Rawang untuk preview kereta tersebut. Mereka membentangkan slaid dan kami diberi peluang memandu dan merasai kereta itu sendiri. Penulis kami sendiri adalah pemilik Perodua Alza 2015, jadi ia adalah pengalaman yang cukup menarik buatnya. Inilah yang kami pelajari tentang Alza baharu.

Alza baharu didatangi banyak ciri baharu yang tiada pada model keluar. Ini termasuk penambahbaikan asas kuasa seperti enjin Dwi VVT-i yang lebih moden dan cekap dan automatik CVT. Ia juga bermakna keselamatan yang jauh lebih baik dari segi keselamatan pasif (platform DNGA baharu), aktif (6 beg udara, kawalan kestabilan) dan keselamatan lanjutan (ASA 3.0).

Roda belakang juga mendapat kemas kini yang sangat diperlukan dalam bentuk brek cakera. Ini bukan sahaja meningkatkan kuasa untuk berhenti, tetapi ia juga akan menghilangkan ketegangan pada cakera brek hadapan dan meratakan kehausan brek depan dan belakang.

Lampu depan LED yang datang sebagai standard membantu keterlihatan waktu malam.

Ciri kemudahan asas juga telah menyaksikan peningkatan yang besar. Alza baharu ada bolong penghawa dingin belakang.

Tempat duduk barisan tengah mempunyai operasi tumbang untuk lebih mudah masuk dan keluar ke baris ketiga. Terdapat juga tempat letak tangan tengah untuk penumpang barisan tengah juga. Untuk pemandu, brek pakir elektronik juga tersedia, walau bagaimanapun ia hanya untuk model spesifikasi penuh.

Turut disediakan, banyak teknologi baharu. Ini kebanyakannya ciri nice-to-have, tetapi kami pasti pemilik Alza baharu akan menghargai peningkatan spesifikasi. Sistem infotainment 9″ juga menyokong Android Auto berwayar pada varian spesifikasi penuh.

Paparan berbilang maklumat 7″ (serupa dengan yang terdapat dalam Ativa) menyediakan animasi digital terkemuka dalam kelas dan deep black yang tidak disangka untuk panel lampu belakang LED. Roda aloi 16″ juga merupakan tambahan membuatkan Alza berasa lebih moden. Adaptive Cruise Control sebagai sebahagian daripada pakej PSDA pada model trim yang lebih tinggi juga menjadikan MPV kompak ini satu pakej lengkap.

Previous post

SUV Keluarga Subaru Ascent 7 Tempat Duduk Untuk Amerika Sahaja

Next post

Bolehkah Subsidi RM2 Bilion RON95 Dikawal Dengan Berkesan?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *