Bisnes

Volvo Buang 1,300 Pekerja Kolar Putih Di Sweden Untuk Mengurangkan Kos

Sekurang-kurangnya, tiada pekerja barisan pengeluaran Volvo yang terjejas oleh kerana ini.

Rupanya, Volvo adalah syarikat seterusnya selepas Ford yang akan memecat sejumlah besar pekerja dalam usaha mengurangkan kos. Sama ada kita bersetuju atau tidak, sekurang-kurangnya, Volvo telah menyatakan bahawa pekerja barisan pengeluaran mereka tidak akan termasuk dalam 1,300 kakitangan yang akan menghadapi pengangguran di Sweden dalam masa terdekat.

Volvo Cuts Jobs 1.0

Sementara seluruh industri automotif bersiap sedia untuk peralihan terbesar dalam sejarah, berubah daripada kenderaan enjin pembakaran dalaman (ICE) ke kenderaan elektrik (EV), banyak pengeluar automobil mengambil pelbagai langkah untuk mempercepatkan transformasi berterusan mereka dengan fokus pada pengoptimuman kos dan kecekapan sumber.

Lebih lagi, untuk memastikan bahawa ia dapat mencapai cita-cita strategiknya, termasuk menjadi 100 peratus elektrik menjelang 2030 dan mengurangkan jejak karbon keseluruhan, pengeluar automobil Sweden, Volvo, memutuskan untuk melaksanakan perubahan struktural dan mengubah cara kerja dalam beberapa bahagian organisasi.

Hasil perubahan struktural ini termasuk anggaran sekitar 1,300 jawatan berdasarkan pejabat di Sweden yang dihapuskan. Ini mewakili kira-kira 6 peratus daripada jumlah pekerja Volvo di negara itu. Ford memecat sekitar 3,200 pekerja di Eropah, setakat ini. Ini mula menjadi agak menggerunkan.

Walaupun berita ini tidak diragukan lagi sukar bagi mereka yang terjejas, Volvo menyatakan bahawa tindakan ini perlu untuk masa depan yang lebih cekap dan mampan serta pengurangan tersebut akan mematuhi keperluan tempatan yang relevan dan pekerjaan barisan pengeluaran tidak akan terjejas.

Dalam pada itu, Jim Rowan, CEO Volvo Cars, menekankan bahawa walaupun tindakan mengurangkan kos yang dimulakan tahun lalu telah mula memberikan hasil dalam beberapa bidang utama, angin kencang ekonomi, harga bahan mentah yang meningkat, dan persaingan kemungkinan akan terus menjadi cabaran bagi industri ini untuk beberapa waktu.

Jim Rowan menyatakan, “Kami akan terus melabur dalam kemahiran, teknologi, dan alat yang diperlukan untuk membantu mencipta mobiliti selamat dan mampan untuk pelanggan kami. Melaksanakan perubahan struktural dan mendorong peningkatan kecekapan di seluruh syarikat membolehkan kita melakukan ini.”

Volvo Car Group mencatat keuntungan operasi sebanyak USD2.2 bilion (RM9,763,600,000) pada tahun 2022, dengan pendapatan sebanyak USD32.3 bilion (RM143,347,400,000) dan menjual 615,121 kereta di seluruh dunia jadi jelas, jenama ini berjaya untuk dirinya sendiri, tetapi, pengubahsuaian kepada elektrik tidak murah, jadi mungkin Volvo dapat dimaafkan dalam melakukan ini.

Bagaimanapun, 1,300 bukanlah jumlah yang kecil dan banyak orang akan menderita akibat daripada ini, terutamanya sekarang dengan harga dan inflasi yang menekan pendapatan kebanyakan orang, dan begitu ramai orang di seluruh dunia hampir tidak dapat menyarakan hidup diri mereka. Jadi, kami berharap pekerja Volvo ini dapat mencari pekerjaan lain yang memadai tidak lama lagi.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Motor 1 dan artikel penuh mereka disertakan di sini.

Previous post

Toyota Urban Cruiser Hyryder Bakal Tiba Dengan Harga RM98,888?

Next post

PROTON Memilih Haoyue Dan Bukan Jiaji

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *