Berita Auto

Toyota Urban Cruiser Hyryder Bakal Tiba Dengan Harga RM98,888?

Urban Cruiser Hyryder adalah pesaing langsung kepada Honda WR-V, Kia Seltos dan Perodua Ativa Hybrid.

Jadi, ini adalah sebuah kenderaan utiliti sukan (SUV) lagi dari Toyota yang direka untuk negara-negara dengan cukai import yang tinggi, kualiti permukaan jalan yang tidak menentu dan bilangan pendapatan rendah yang tinggi.

Toyota-urban-cruiser-2.0

Ini bermakna, ini adalah Toyota yang tidak akan dijual di Jepun atau Eropah. Ini adalah untuk India dan negara-negara jiran serta pasaran ASEAN seperti Malaysia, Thailand, dan Indonesia.

Perkenalkan Toyota Urban Cruiser Hyryder. Menariknya, Toyota Urban Cruiser dan Suzuki Grand Vitara kedua-duanya dibina di kilang Toyota di Karnataka, India dan Toyota ini menggunakan platform dan enjin Suzuki.

Kini, banyak usaha telah diletakkan untuk membezakan gaya reka bentuk, walaupun bentuk asas dan senibina kabin dikongsi dengan kedua-dua kenderaan tersebut.

Sementara itu, perkongsian Toyota-Suzuki (Maruti) memainkan peranan penting kerana Urban Cruiser Hyryder juga akan ditawarkan dengan enjin mild-hybrid K-Series 1.5-liter Maruti Suzuki.

Enjin ini menghasilkan 103bhp dan 137Nm tork dan ditawarkan di India dan negara jiran dengan pilihan kotak gear manual lima kelajuan atau automatik enam kelajuan.

Urban Cruiser ini berdasarkan Suzuki Grand Vitara yang lebih besar, iaitu perkongsian penjimatan kos yang bukan baru bagi kedua-dua pengeluar kereta itu.

Toyota Urban Cruiser mempunyai ciri-ciri standard yang lebih kurang daripada model Suzuki yang setara.

Toyota akan menyediakan kawalan iklim auto dengan penghawa dingin belakang, stereng multi-fungsi, Hill Assist Control, Vehicle Stability Control, dan sistem infotainment skrin sentuh dengan sambungan Android Auto dan Apple CarPlay, serta kamera gostan yang juga dihubungkan dengan sensor parkir belakang yang diingini oleh pembeli ASEAN.

Jadi, dengan pelancaran terkini Urban Cruiser Hyryder di Afrika Selatan, nampaknya Toyota ingin membawa Urban Cruiser Hyryder ini ke lebih banyak pasaran.

Toyota-Urban-Cruiser-Hyryder 1.0

Ia boleh tiba di Malaysia, selepas pelancaran di Indonesia kerana Toyota mempunyai kilang besar di Indonesia yang menghasilkan kenderaan yang mudah untuk segmen kelas pertengahan bawah, yang bermakna ia akan bersaing dengan Daihatsu, Honda dan juga Hyundai di Indonesia dan juga Malaysia.

Dengan Corolla Cross yang lebih besar dan lebih lengkap laris di Malaysia, ini akan ditempatkan sedikit di bawah dengan harga jual yang menarik yang mungkin hampir RM98k

Previous post

Subaru Forester 2023 Dilancarkan Dengan Harga Bermula RM173,500

Next post

Volvo Buang 1,300 Pekerja Kolar Putih Di Sweden Untuk Mengurangkan Kos

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *