Pandu Uji

Ulasan Pandu Uji Perodua Alza Baharu: Langkah Besar Ke Hadapan

Perodua Alza Baharu – Kendaraan Keluarga Yang Menyeronokkan Dengan Sentuhan Inovatif

Biar lambat asalkan selamat.

Salam sejahtera pembaca sekalian. Kami sekali lagi membawa anda melalui pengembaraan terbaharu kami, kali ini dengan Perodua Alza yang semua baharu. Kami diberikan peluang untuk membawa Alza ini dari KL ke Penang untuk penginapan hujung minggu dan pengalaman itu agak menarik.

Bermula dari Kuala Lumpur, kami bergerak dengan hampir kapasiti penuh: empat dewasa, seorang kanak-kanak berusia 10 tahun dan seorang remaja 17 tahun, dengan bagasi mengiringi kami. Walau bagaimanapun, Alza baharu ini memastikan perjalanan kami yang selesa, sejuk dan nyaman. Ia mempunyai kuasa yang mencukupi untuk bergerak di lebuh raya, mudah dikendalikan, mudah diparkir, dan merupakan pilihan yang sempurna untuk seisi keluarga.

Alza baharu ini membawa banyak ciri baharu yang tiada pada model lamanya. Ini termasuk peningkatan asas seperti enjin Dual VVT-i yang lebih canggih dan efisien dan CVT automatik. Selain itu, ia juga menawarkan tahap keselamatan yang lebih baik, baik dari segi pasif (platform DNGA baru), aktif (6 beg udara, kawalan kestabilan) dan maju (ASA 3.0). Roda belakang juga mendapat peningkatan (varian AV) yang sangat diperlukan dalam bentuk brek cakera. Ini bukan sahaja akan meningkatkan kuasa berhenti, tetapi juga akan mengurangkan tekanan pada cakera brek depan dan meratakan keausan brek.

Pandangan yang jelas pada waktu malam tidak menjadi masalah berkat lampu hadapan LED yang disediakan sebagai piawaian. Ciri-ciri kemudahan asas juga telah melihat peningkatan yang signifikan. Alza baharu ini akhirnya membawa saluran udara belakang. Tempat duduk baris tengah mempunyai operasi tumble untuk memudahkan masuk dan keluar ke baris ketiga. Ada juga sandaran tangan tengah untuk penumpang baris tengah.

Untuk pemandu, brek parking elektronik akhirnya tersedia, walaupun hanya ada pada model spesifikasi penuh. Sistem infotainment 9 inci juga menyokong Android Auto berwayar pada varian spesifikasi penuh. Paparan multi-maklumat 7 inci (serupa dengan Ativa) memberikan animasi digital yang memimpin kelas dan hitam yang mendalam bagi panel LED.

Dengan proporsi yang lebih kotak dan saiz yang lebih besar, Alza baharu ini hampir kelihatan seperti SUV bukannya MPV. Ia juga menampilkan reka bentuk depan dan belakang yang sepenuhnya direka semula serta enjin petrol 1.5l untuk ketiga-tiga varian. Ia juga menampilkan gril depan yang lebih menonjol dengan kromium dan hitam berkilauan, lampu hadapan LED dengan penunjuk giliran berurutan, lampu kabus LED, lampu belakang LED, cermin sisi lipatan auto dengan isyarat giliran LED dan rim sporty baharu.

Sebagai sebuah mobil keluarga, Perodua telah menyediakan Alza baharu ini dengan ciri-ciri keselamatan termasuk 6 beg udara, Perodua’s Advanced Safety Assist (A.S.A), ciri-ciri bantuan pemanduan, bantuan parking dan bantuan lampu kepala bersama dengan Pengawal Video Memandu (DVR) yang diintegrasikan dan Isofix di tempat duduk belakang dan banyak lagi.

Mengenai interior, Alza 2022 ini mempamerkan tempat duduk separa kulit dua nada (hanya tersedia dalam varian AV), konsol tengah yang direka semula, modern dengan suis brek parkir dan sandaran tangan untuk baris pertama dan kedua, serta konfigurasi tempat duduk yang boleh menampung dua, lima atau tujuh penumpang dengan mod rehat juga.

Perodua Alza baharu ini juga dilengkapi dengan paparan infotainment 7 inci (hanya untuk varian 1.5 L dan 1.5 AV), banyak ruang tempat duduk serta ruang penyimpanan yang boleh digunakan, kemudahan moden seperti port USB di baris tengah dan saluran udara belakang untuk memastikan semua orang dalam kereta selesa.

Perodua yang kami pandu uji adalah unit coklat vintage yang merupakan “warna hero” Perodua untuk kereta ini. Sementara banyak syarikat kereta akan memilih merah, Perodua cuba menonjol dengan versi coklat ini? Dan ya, warna ini memang unik dan menyegarkan berbanding biasa, memang sesuai dengan langkah besar ke hadapan yang dibuat oleh Alza.

Secara keseluruhan, Perodua Alza baharu ini lebih besar, lebih sporty, dan lebih serbaguna daripada sebelumnya, menampilkan peningkatan yang menakjubkan daripada model sebelumnya dari segi ruang, fungsi, teknologi dan ciri-ciri.

Bagi kami, memandu Alza baharu ini bukan sahaja memberi pengalaman yang menyeronokkan tetapi juga memberi rasa yang baharu, menunjukkan bagaimana Perodua terus berinovasi dan memperkenalkan ciri-ciri yang menjadikan setiap perjalanan lebih selesa dan selamat. Jadi, jika anda mencari mobil keluarga yang mampu menampung keperluan anda dan tetap menyenangkan untuk dipandu, Perodua Alza baharu ini mungkin menjadi pilihan yang tepat untuk anda.

Harga untuk varian AZ yang paling atasini ialah RM75,500.00

Previous post

Lebih Dekat: Ulasan Pandu Uji Honda HR-V e:HEV RS

Next post

Defender 90 P300: Pendek, Padat dan Penuh Berkuasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *