Berita Auto

Bilakah Kerajaan Malaysia Akan Guna EV Dalam Armada GLCnya?

Patutkah pegawai kerajaan Malaysia dan GLC mula menggunakan EV?

*Nota Pengarang*

Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim mengeluarkan kenyataan hari ini. Kenderaan elektrik akan digunakan sebagai pengangkutan rasmi mulai 2023.

***

Kerajaan Malaysia sudah berusaha memberi insentif kepada penggunaan kenderaan elektrik. Mereka telah mengeluarkan duti import dan eksais ke atas semua kenderaan elektrik, menjadikan mereka sangat berdaya saing berbanding kenderaan premium yang kerap dikenakan cukai di Malaysia. Tetapi apa lagi yang boleh kerajaan lakukan untuk meningkatkan penggunaan? Lagipun, ramai pengguna swasta masih perlu menggantikan sepenuhnya kenderaan berkuasa ICE mereka tanpa infrastruktur pengecasan yang betul. Dan tanpa kenderaan elektrik yang mencukupi di jalan raya, infrastruktur pengecasan kenderaan elektrik yang mahal tidak kelihatan seperti pelaburan yang sangat baik.

Ia adalah situasi ayam dan telur. Satu cara untuk menyelesaikan masalah ini adalah dengan membantu mendapatkan lebih banyak EV di tangan syarikat berkaitan kerajaan dan armada kementerian. Sememangnya, tiada kenderaan elektrik keluaran tempatan daripada jenama buatan sendiri seperti Proton dan Perodua. Walau bagaimanapun, adalah jelas bahawa kerajaan kita tidak menentang penggunaan kereta bukan nasional dalam armada kerajaan. Lagipun, menteri kita sekarang bersiar-siar dengan Toyota Alphards!

Maka dengan itu, mungkin kerajaan perlu mula menaik taraf armada lama pelbagai GLC dengan kenderaan elektrik. Armada tidak perlu ditukar 100% kepada EV. Tetapi mewajibkan peratusan tertentu kenderaan elektrik dalam armada berkaitan kerajaan pasti akan membantu meletakkan lebih banyak kenderaan ini di jalan raya.

Bagi menteri-menteri itu sendiri, mereka mungkin boleh dibawa ke mana-mana dalam sesuatu yang agak mewah.  Toyota bZ4X dan Nissan Ariya terlintas di fikiran. Ini tidak terlalu mencolok dan ia cukup dihormati untuk dipakai menteri. Malah mungkin boleh membuat perjanjian dengan penjaga jenama tempatan untuk kedua-dua kenderaan ini untuk membolehkan mereka berfungsi sebagai produk wira dengan keterlihatan tinggi kepada orang ramai .

Kami rasa rancangan ini sangat masuk akal dan sebenarnya, dokumen kerajaan baru-baru ini nampaknya menunjukkan bahawa ini sedang dalam perancangan. Berikut adalah petikan daripada dokumen itu:

Action Plan 3.1

Government Lead by Example

Adoption of EV in government and GLC fleets can be considered low hanging fruit compared to EV adoption by private vehicle users. Adoption of EV in these fleets will work as catalysts for wider adoption. Significant EV adoption will kickstart market acceptance and develop a workable business model for EV local manufacturing. EVs in government and GLC fleets can also become road advertisements for EV usage.

Objectives

  1. To establish EV procurement for government fleet via open tender.
  2. To establish EV procurement for GLC fleet.

Action items

  • 3.1 A: Establish EV procurement for government fleet via open tender.
    • a. Implement EV procurement for government fleet (2021 – 2030)
    • b. Create additional scoring for local content (2021 – 2025).
    • c. Establish 10% target of new government fleet to be BEV (2022).
    • d. Establish 50% target of new government fleet to be BEV (2023 – 2025).
    • e. Establish local product qualification for tender participation (2025 – 2030).
  • 3.1 B: Establish EV procurement for GLC fleet.
    • a. Provide tax incentives under Green Investment Technology Assets (GITA) scheme for purchase of Green Technology Assets until 2030.
    • b. Establish 20% target of new GLC fleet to be BEV (2023 – 2025)
    • c. Establish 50% target of new GLC fleet to be locally manufactured BEV (2026 – 2030).

Previous post

eShowroom Malaysia Volkswagen Dirombak Dengan Maklumat Ketersediaan

Next post

Produksi Mercedes-AMG ONE Hypercar Akhirnya Bermula

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *