Berita Auto

Alfa Romeo Milano: Kecanggihan Itali dalam Kenderaan Elektrik Pertama

Alfa Romeo Milano menandakan era baru dengan kemunculan kenderaan elektrik pertama, bersedia memukau pasaran Malaysia

Alfa Romeo, jenama automotif Itali yang berprestij, baru-baru ini melancarkan Milano, model terbaru yang menggabungkan ciri-ciri inovatif dengan rekabentuk yang menarik. Milano tidak hanya merupakan kenderaan elektrik (EV) pertama dari Alfa Romeo tetapi juga menawarkan varian hibrid, memperlihatkan komitmen jenama tersebut dalam menyokong mobiliti lestari. Kehadiran Milano di Malaysia sebagai model pertama Stellantis mungkin menjadi tanda arah baru pasaran automotif tempatan.

Dengan panjang melebihi 4 meter, Milano menampilkan reka bentuk luar yang menarik dengan grill berbentuk perisai ikonik Alfa Romeo, panel instrumen ‘teleskop’ yang unik, dan ekor ‘terpotong’ yang terinspirasi dari Giulia TZ yang legendari. Setiap aspek rekabentuknya merangkumi warisan Alfa Romeo dengan mengutamakan estetika yang berfungsi seiring dengan keindahan visual.

Di bawah kulit luar yang licin, Milano menawarkan pengalaman memandu yang mendebarkan. Dibekalkan dengan kebijaksanaan motorsport Alfa Romeo, ia dilengkapi dengan sistem stereng yang tepat dan langsung, suspensi sporty, dan sistem brek yang efektif. Varian kuasa termasuk pilihan hibrid dengan keupayaan pacuan semua roda dan dua versi elektrik sepenuhnya, yang menawarkan output dari 156 hingga 240 kuasa kuda.

Bahagian dalaman Milano adalah penjelmaan komitmen Alfa Romeo terhadap reka bentuk buatan tangan dan tertumpu kepada pemandu. Kabin dicirikan oleh bahan premium, susun atur intuitif, dan ciri seperti stereng kompak, tempat duduk sukan Sabelt, dan panel instrumen ‘teleskop’ ikonik jenama itu. Teknologi dan ketersambungan termaju juga menjadi keutamaan, dengan sistem infotainment skrin sentuh 10.25 inci, kluster instrumen digital dan set perkhidmatan bersambung yang termasuk pembantu maya diaktifkan suara dan kemas kini perisian melalui udara.

Milano juga memberi tumpuan kepada keselesaan dan kepraktisan, dengan batang terbesar dalam kelasnya (400 liter) dan pelbagai ciri bantuan pemandu termasuk keupayaan pemanduan autonomi tahap 2 dan sistem kamera tempat letak kereta 360 darjah.

Model edisi terhad ‘Speciale’ menggabungkan kesukanan, teknologi dan keselesaan dalam konfigurasi unik, menampilkan ciri luaran dan dalaman yang eksklusif serta set sistem bantuan pemandu termaju.

Pengalaman kepemilikan “Ready to Drive, Anywhere, Anytime” menunjukkan komitmen Alfa Romeo terhadap Milano, termasuk teknologi Routing EV yang mengintegrasikan hentian pengisian dalam sistem navigasi, serta kotak pengecasan di rumah percuma dan akses ke rangkaian pengisian Free2Move yang luas di Eropah.

Terus-Terang

Milano bukan hanya menandakan langkah maju Alfa Romeo dalam arena EV, tetapi juga menunjukkan usaha jenama untuk menggabungkan warisan dengan inovasi masa depan. Walaupun banyak yang akan tertarik dengan rekabentuk dan teknologi terbaru ini, persoalan tentang keberkesanannya dalam memenuhi keperluan pengguna sebenar dan keberlanjutan jangka panjangnya masih perlu dipertimbangkan secara mendalam. Milano bukan sekadar kenderaan; ia adalah simbol kemajuan yang harus diuji oleh masa dan pasaran.

Previous post

Jaminan Perjalanan Hari Raya: Allianz Road Rangers Bersiap Sedia

Next post

Hasil Penyiasatan Chery Mengenai Brek Omoda 5 Yang Bermasalah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *