Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Toyota bZ4X Akan Datang Dengan Harga Lebih Kurang RM248k

bZ4X baharu Toyota adalah yang pertama daripada rangkaian EV ‘Beyond Zero’.

UMW Toyota sedang bergerak pantas ke dalam bidang elektrifikasi kerana penjimatan cukai import sekarang untuk kenderaan elektrik terlalu baik untuk diabaikan. Toyota berkuasa bateri penuh pertama yang mendarat di bilik pameran Malaysia ialah bZ4X dan kami telah pun melihat pengecas bateri dipasang di ibu pejabat Shah Alam mereka.

Memandangkan tiada duti import ke atas SUV elektrik penuh ini, kami menganggarkan harga jualan kira-kira RM248,000 yang akan meletakkannya bersebelahan dengan Toyota Harrier dan RAV4.

Mempunyai model hibrid sahaja tidak mencukupi untuk ramai rakyat Malaysia sekarang. Mereka mahukan kenderaan elektrik penuh.

Cubaan untuk mengetahui nama ini akan menjadi masalah pertama bagi pembeli Malaysia yang akan diikuti dengan perbualan yang akan dilakukan di media sosial dengan kemungkinan ejaan yang salah dibuat untuk nama bZ4X.

Jadi apakah maksud bZ4X? Nama itu terbahagi kepada dua makna: ‘bZ’ menerangkan sifat kenderaan elektrik bateri ini dengan menggunakan pelepasan ‘Beyond Zero’ dan 4X mentakrifkannya sebagai SUV crossover padat, di mana digit berangkanya dikongsi dengan Toyota RAV4 yang saiz yang hampir sama.

Pada 12 Mei tahun ini, Toyota melancarkan bZ4X sejurus selepas mereka menunjukkan kepada media global perjalanan mereka untuk menyampaikan kenderaan elektrik terbaik dalam kelas di seluruh dunia.

bZ4X ialah kenderaan elektrik bateri (BEV) baharu pertama Toyota. Ia memecahkan landasan baharu dalam melancarkan sub-jenama bZ “Beyond Zero” model sifar pelepasan syarikat dan dalam membawa keupayaan pemanduan off-road SUV tulen ke pasaran BEV buat kali pertama. Pengenalannya akan mempercepatkan laluan berbilang teknologi Toyota ke arah matlamat berkecuali karbon.

Kualiti dan prestasi bZ4X diasaskan pada pengalaman Toyota yang terkemuka di dunia dalam teknologi kenderaan elektrik, warisan yang menjangkau lebih suku abad. Syarikat itu juga telah bekerjasama dengan Subaru sebagai rakan kongsi pembangunannya untuk bZ4X, mendapat manfaat daripada kepakaran terkenal pengeluar dalam bidang seperti kejuruteraan pacuan semua roda.

Berikut ialah siaran media Toyota dengan lebih maklumat.

PRESS RELEASE: The bZ4X uses a high-density lithium-ion battery comprises 96 cells and has a 355.2 voltage rating. Its gross capacity is 71.4 kWh and it has an ambient temperature operating range of between -30 and +60°C.

Key to the battery’s quality and durability is multiple monitoring of the voltage, current and temperature, from individual cell level. If any abnormal heat generation is detected, controls are automatically triggered.

Counter-measures have been put place to mitigate any material degradation, and there are safeguards in the manufacturing process to prevent foreign matter from entering the battery.

This is the first battery in a Toyota vehicle to adopt a water cooling system. This uses a refrigerant and helps maintain stable output with each cell individually cooled. The system is linked to the vehicle’s air conditioning system so there is power-efficient co-ordination of battery and cabin temperature control.

Thanks to an efficient and effective heating system, including a heat pump, reliability is also maintained in sub-zero temperatures.

Toyota’s confidence in the quality of the battery is reflected in a guarantee it will retain at least 70 percent of its capacity up to 10 years, covered by the original EV Manufacturing Warranty until 8 years or 160.000 kilometres, and with the additional Extended Battery Care up to 10 years or 1 million kilometres driven that is activated by an annual EV Health Check (T&C apply and will vary from country to country).

Previous post

Ferrari 296 GT3 Didedahkan: Sebuah Kereta Lumba GT Baharu Dari Maranello

Next post

Chevrolet Colorado Amerika Utara Serba Baharu Debut

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *