Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Kena Saman Kerana Struktur Tesla Model 3 Retak

Selepas Tesla dituduh menghantar satu ladi kereta dengan kerosakan struktur, adakah mereka akan menghadapi tindakan undang-undang kali ini?

Syarikat Kenderaan Elektrik/Electric Vehicle (EV) popular, Tesla, sekali lagi menjadi tumpuan tetapi atas semua sebab yang salah kali ini. Selalunya dikreditkan sebagai jenama perintis yang memulakan inisiatif mobiliti bersih yang kita lihat hari ini, ia bukan tanpa masalah mereka sendiri.

Tesla baru-baru ini dituduh cuba menutup kecacatan struktur dalam kereta mereka, khususnya Tesla Model 3 yang menunjukkan keretakan pada bahagian bawah badan semasa menjalani penukaran tayar rutin. Ini berlaku selepas mereka didakwa turut menghantar kereta baharu dengan mata bicu yang tercalar dan cacat.

Menurut Akhbar Jerman, Bild, Tesla dibawa ke Mahkamah Jerman atas kebimbangan kualiti pembinaan. Bild juga menulis bahawa Tesla didakwa cuba menyembunyikan kerosakan pada bahagian bawah badan Tesla Model 3 yang dipersoalkan dengan mengecat kerosakan tersebut.

Jadi apabila pemilik Model 3 membawa kes ini ke mahkamah, mereka mengarahkan siasatan bebas terhadap kecacatan ini. Penyiasat dikatakan telah mengesahkan bahawa kerosakan itu cukup serius sehingga kereta itu tidak akan dapat melepasi pemeriksaan keselamatan am negara yang teliti, TÜV.

Walaupun mahkamah tidak dapat mengesahkan sama ada Tesla Model 3 pernah terlibat dalam kemalangan, mereka menyatakan bahawa adalah ganjil untuk kereta menunjukkan sebarang tanda kerosakan struktur tanpa pelanggaran.

Bagi kes Tesla menghantar kereta baharu yang rosak seperti yang disebut di atas, The Bild menulis bahawa Tesla menolak aduan itu sebagai isu kosmetik. Ini sangat berbeza dengan penemuan penyiasatan bebas yang mendakwa bahawa kereta itu akan gagal dalam pemeriksaan yang direka terutamanya untuk menangani isu yang biasa ditemui dalam kenderaan usang.

Sehingga kini, mahkamah masih belum memutuskan keputusan bagi mana-mana kes dan masih tidak pasti apakah kesan undang-undang yang mereka pertimbangkan. Walaupun, pembelian balik pengeluar nampaknya merupakan pilihan yang paling mungkin pada masa ini.

Walau bagaimanapun, ini adalah perkara kecil bagi Tesla berbanding jika tuntutan mahkamah itu kekal, maka mana-mana kereta masa depan dengan kecacatan binaan, sama ada ia adalah Tesla Model 3 atau sebaliknya, akan mempunyai kes yang kuat terhadap syarikat itu dan kemungkinan besar akan menjejaskan imej jenama dan status kebolehpercayaan mereka.

Buat masa ini, semua yang boleh diharapkan oleh Tesla adalah untuk kedua-dua kes ini menjadi insiden luar biasa dan memastikan tahap kawalan kualiti tertinggi untuk semua kereta mereka, bergerak ke hadapan.

Adakah anda fikir kedua-dua insiden ini hanya kebetulan atau adakah corak yang lebih besar dimainkan di sini? Walau apapun, Tesla perlu berjaga-jaga atau mereka boleh berisiko kehilangan segala-galanya.

Previous post

Laporan MAA: Jualan Kereta Meningkat 33% Pada Separuh Pertama 2022

Next post

Sayap Ikonik Aston Martin Direka Semula

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *