Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Tesla Model 3 Dibawa Masuk Oleh PEKEMA Dengan Harga Hanya RM289K

PEKEMA mempunyai rancangan untuk mengimport Tesla Model 3 ke Malaysia melalui Hong Kong, tetapi bolehkah mereka memberikan sokongan selepas jualan?

Tesla Model 3 sudah wujud sejak 2017 dan rakyat Malaysia telah menunggu dengan sabar untuk ketibaannya di Malaysia. Beberapa pemain ada mengimport beberapa unit, tetapi tiada seorang pun pemain yang membuat komitmen sebesar PEKEMA. PEKEMA, Persatuan Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia mengumumkan bahawa mereka akan mula mengimport kenderaan Tesla baharu dari Hong Kong, UK dan mungkin juga pasaran lain, seperti Singapura, New Zealand dan Australia.

Perancangan PEKEMA Tesla Model 3

PEKEMA berkata mereka merancang untuk menjual kira-kira 500 kenderaan Tesla di Malaysia setiap tahun, selagi pengecualian cukai itu dikekalkan. Mereka yakin mampu membawa masuk kereta dari Hong Kong pada harga serendah RM288,888. Walau bagaimanapun, model ini datang dengan beberapa sekatan kepada perisiannya.

Berdasarkan risalah PEKEMA, Model 3 boleh didapati dalam varian Pacuan Roda Belakang dan Jarak Jauh, berharga di bawah RM370,728. Model lain, seperti Model S, X dan Y juga akan tersedia. Model Y, varian crossover dari 3 boleh didapati antara RM417,528 untuk model Jarak Jauh dan RM489,528 untuk model Performance. Model S dan X berharga melebihi RM700,000. Model S Plaid berprestasi tinggi, kereta elektrik terpantas dalam pengeluaran, akan dijual pada harga RM878K.

Pilihan penyesuaian kebanyakannya bergantung kepada cat dan rim dan wow, ianya adalah mahal. Sebagai standard, cat putih didatangkan secara percuma dengan warna hitam, perak dan biru berharga RM6,600. Red Multi Coat akan berharga RM12,600. Bagi pilihan rim – rim 18″ adalah standard pada Model 3, manakala rim 19″ berharga RM9,000 dan rim 22″ berharga RM33,000.

Bagaimana Dengan After Sales?

Kenderaan Tesla terkenal dengan kesukaran dan kemahalan untuk dibaiki dan syarikat itu sendiri tidak akan servis kenderaan yang dijual di grey market. Mengikut budi bicara Tesla, mereka mungkin, mungkin servis kenderaan kelabu, tetapi ini tidak akan berlaku. PEKEMA mengatakan bahawa mereka akan beri perlindung bateri dan motor dengan jaminan 8 tahun sambil memberikan jaminan empat tahun untuk perkakasan lain Tesla yang mereka jual. Mereka mengatakan bahawa mereka mempunyai juruteknik yang dilatih di Tesla Singapura.

Bagi perisian, Tesla yang dijual di sini mungkin mempunyai banyak batasan. Walau bagaimanapun, SIM tempatan boleh dimasukkan untuk kemas kini perisian dengan kos tambahan kepada pengguna.

Tesla tidak akan servis kenderaan pasaran kelabu di mana Tesla tidak mempunyai kehadiran perkhidmatan. Mengikut budi bicara Tesla sendiri, Tesla mungkin menyevis kenderaan kelabu di pasaran teras dengan beberapa batasan.” Tidak jelas sama ada model ini akan menerima fungsi penuh, tetapi PEKEMA akan melaksanakan kemas kini sistem peta dan navigasi untuk digunakan di Malaysia (untuk unit yang diimport dari UK).

Timing Penjualan Tesla Ini

Dengan pengumuman kerajaan tentang kenderaan elektrik bebas cukai untuk tahun akan datang dan mungkin tahun selepas itu, banyak pengeluar tergesa-gesa mengimport apa saja model elektrik yang mereka boleh. Tesla, malangnya, masih belum buka kedai di Malaysia.

PEKEMA mungkin sudah tahu bahawa dasar ini akan dilaksanakan sebelum pembentangannya di parlimen dan terus menandatangani MOA dengan MARii untuk membantu membangunkan infrastruktur Pengecasan Cepat DC di Malaysia. Menjelang Oktober, salah seorang ahli PEKEMA, Nizra Automobile, telah memasang Pengecas Pantas DC pertama mereka di bilik pameran mereka. PEKEMA mempunyai 6 pengecas pantas DC lain, dengan 5 lagi dirancang menjelang akhir tahun.

Previous post

Awasi Hujan Lebat Semasa Perjalanan Disember Ini

Next post

Lagi Sebab Mengapa Harga Kereta Akan Naik Lagi 2022 Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *