Bisnes

Jenama Cina BYD Akan Menjual EV Di Jepun

Dengan langkah ke Pasaran Jepun ini, adakah Jenama Cina seperti BYD akan mengatasi jenama Jepun di tempat mereka sendiri?

Build Your Dreams Company Limited, Atau BYD Co., ialah pembuat kereta China yang telah menempa nama baru-baru ini dengan menyingkirkan Tesla sebagai penjual Kenderaan Elektrik (EV) nombor 1 dunia dan baru-baru ini secara rasmi mengumumkan rancangan untuk mula menjual 3 EV mereka di Jepun seawal 2023.

Walau bagaimanapun, satu lagi jenama China, DSFK, anak syarikat Dongfeng Motor, turut memasuki pasaran Jepun dalam segmen bas dan trak komersial dan telah menyebabkan jenama Jepun ternganga. Adakah BYD akan melakukan perkara yang sama dengan EV pengguna di Jepun? Jika ya, bagaimanakah reaksi pembeli Jepun?

Sebagai pembuat EV terbesar di China, BYD tidak asing dalam membuat dan menjual EV yang praktikal, tampan dan berteknologi tinggi pada harga yang lebih rendah daripada pesaing. Sama ada anda mahukan SUV, sedan atau hatchback, BYD pasti mempunyai alternatif yang lebih murah kepada apa-apa jenama yang mungkin anda pertimbangkan dahulu.

Oleh itu, rancangan mereka untuk pengembangan global kini telah membawa BYD ke negara matahari terbit, di mana mereka telah mengumumkan bahawa tiga daripada model mereka akan mula dijual di Jepun tahun depan.

Tiga model BYD tersebut ialah hatchback Dolphin BYD, sedan kompak BYD Seal dan crossover kompak BYD Atto 3. Semua model ini akan sampai ke pasaran Jepun bermula dengan Atto 3 pada bulan Januari, kemudian Dolphin pada pertengahan tahun depan dan the Seal akan datang pada separuh kedua 2023.

BYD telah pun bertapak di Norway dan Belanda dan Jepun adalah checkpoint nombor tiga dalam usaha BYD untuk jualan global.

Persoalan sebenar, sepatutnya, apakah yang akan berlaku kepada jenama kenderaan pengguna Jepun selepas BYD mula menjual kereta mereka?

Terutamanya, jenama yang turut menjual kereta elektrik, seperti Nissan sebagai contoh, dengan Nissan Leaf mereka. Adakah orang akan berhenti membeli EV Jepun sama sekali? Mungkin jualan mereka mungkin berkurangan dengan ketara. Seburuk mana bunyinya, dengan apa yang berlaku dalam pasaran bas dan trak komersial, itu bukanlah yang seteruknya.

Walau apa pun, jika sejarah diambil kira, orang Jepun adalah kumpulan yang amat tabah. Tidak kira betapa buruknya keadaan, mereka sentiasa berjaya berinovasi dan bertahan kembali ke peringkat tertinggi kejayaan dan keazaman.

Jadi, walaupun BYD menjadi kuasa dominan dalam jualan EV di Jepun, kami percaya Jepun akan mencari jalan lain dan pasti berjaya menjual jenama mereka sendiri di rumah.

Fikirkanlah! Apakah reaksi anda (dengan andaian anda rakyat Malaysia) jika BYD beralih tumpuan kepada jenama tempatan tercinta Proton dan Perodua?

Previous post

Video Rasmi Peugeot Made In ASEAN Menyerlahkan Kilang Gurun Di Kedah

Next post

BMW i7 Diterbangkan Masuk Untuk Dipratontonkan Kepada Pelanggan Semasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *