Berita Auto

BMW i7 Diterbangkan Masuk Untuk Dipratontonkan Kepada Pelanggan Semasa

Ianya cepat-cepat diterbangkan masuk hanya untuk beberapa hari sebelum Mercedes-Benz Malaysia melancarkan sedan elektrik mewah EQS mereka.

BMW Malaysia mempunyai i7 berkuasa elektrik (unit pacuan kiri) diterbangkan ke Malaysia untuk ditunjukkan kepada pelanggan terkaya terpilihnya minggu lepas.

Tempahan untuk BMW i7 on the way.

Dengan harga RM698,888, Mercedes EQS450 AMG Line mempunyai penghantaran kuasa 333PS dan kemungkinan jarak pemanduan elektrik sejauh 782km daripada sistem bateri 107.8kWj. Ia akan memecut dari 0 kepada 100km/j dalam masa 6.2 saat.

Mercedes EQS Launch 1.0

Sementara itu, sedan elektrik BMW i7 ini menghasilkan 544PS tetapi hanya dengan jarak pemanduan elektrik sejauh 510km daripada sistem bateri 105.0kWj. BMW elektrik ini mempunyai berat 2715kg manakala Mercedes mempunyai berat 2480kg yang lebih ringan.

i7 boleh memecut dari 0 ke 100km/j dalam 4.5 saat dan mungkin akan dijual dengan harga yang hampir sama (tetapi pasti lebih rendah) dengan Mercedes EQS450 AMG Line. Kira-kira RM658k hingga RM668k kerana harga jualan Amerika Utaranya bermula dari USD119k.

Seni bina kenderaan bagi rangkaian 7 Series baharu telah direka dari awal untuk kedua-dua enjin pembakaran dalaman dan sistem pacuan elektrik. Proses pembangunan pengeluaran untuk sedan mewah itu telah pun memberi elaun untuk konsep perlindungan baharu dan inovatif kenderaan keselamatan tinggi generasi akan datang.

Konsep keselamatan bersepadu ini, bersama-sama dengan proses “pembuatan kraf” di BMW Group Plant Dingolfing, memastikan bahawa varian elektrik kenderaan keselamatan tinggi baharu itu turut menawarkan gabungan perlindungan, ketenangan & jaminan, kelapangan dan kemampanan yang tiada tandingan.

Salah satu sorotan utama pilihan peralatan yang tersedia untuk BMW 7 Series baharu ialah Skrin Teater BMW dengan Amazon Fire TV terbina dalam.

Menariknya, ini ialah paparan skrin sentuh 31.311 BK dengan sistem bunyi sekeliling Bowers & Wilkins dengan (pilihan yang mungkin perlu dibayar seperti tempat duduk panas) penguja dalam tempat duduk, alat kawalan jauh skrin sentuh terbina dalam pada panel pintu (BMW Touch Command ), dan sistem teduhan belakang automatik yang ditutup apabila Skrin Teater BMW dihidupkan.

Sementara itu Mercedes-Benz Malaysia telah menerima beberapa tempahan untuk semua sedan mewah elektrik ini dan pengedar BMW di Malaysia bergilir-gilir membawa pelanggan mereka untuk pratonton peribadi bagi 7 Series elektrik serba baharu ini dan mereka juga menerima tempahan tanpa harga yang sah.

Nampaknya BMW Malaysia mahukan i7 itu di Malaysia untuk memastikan pelanggan 7 Series semasa melihat versi elektrik ini sebelum mereka ‘ditarik’ ke bilik pameran Mercedes-Benz untuk membeli EQS450 semua elektrik.

Pasti menarik untuk melihat jenama manakah yang akan mendapat ‘lions share’ tempahan sebelum tahun ini berakhir.

Previous post

Jenama Cina BYD Akan Menjual EV Di Jepun

Next post

SUV Keluarga Subaru Ascent 7 Tempat Duduk Untuk Amerika Sahaja

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *