Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kenderaan Elektrik BYD Akan Datang Ke Malaysia Tidak Lama Lagi

Siapa yang akan menjadi penjaga BYD di Malaysia.

Dengan populariti yang semakin meluas untuk kenderaan elektrik di Malaysia, terdapat jenama baharu yang ingin datang ke Malaysia dan menjual model baharu mereka yang berkilat dan pantas.

Pada Oktober tahun lalu (2021) kerajaan Malaysia mula melihat kepada insentif cukai yang banyak untuk kenderaan elektrik (EV) dan pembeli. Pada masa itu, pengecasan EV kita tidak berada pada tahap terbaik dan isu ulang-alik mengenai stesen pengecasan awam yang cukup berbanding bilangan pengguna sedang dibahaskan.

Kemudian pada Februari tahun ini kerajaan Malaysia mengumumkan pengecualian duti import dan cukai jalan penuh untuk kenderaan elektrik penuh. Selagi EV memenuhi piawaian antarabangsa yang telah ditetapkan, iaitu UNR100 untuk kereta elektrik dan UNR136/MS2413/MS2688 untuk motosikal elektrik, mereka akan layak mendapat pengecualian cukai.

Berita itu mengesahkan bahawa EV yang diimport akan dikecualikan daripada cukai jalan mulai 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2025.

Jadi dengan adanya insentif di atas, pengeluar kereta dengan pejabat di Malaysia telah berebut-rebut untuk melancarkan kenderaan elektrik mereka ke pangkalan pelanggan yang menunggu.

Beberapa bulan pertama terdapat peningkatan yang besar dalam permintaan dan dalam masa sebulan atau lebih, model popular seperti Hyundai IONIQ 5, Mercedes EQA dan Volvo XC40 Recharge semuanya telah habis dijual walaupun sebelum pelancarannya.

Pada masa ini, EV yang dinyatakan di atas terus dijual dengan sangat baik dan tempoh menunggu telah dilanjutkan hingga awal 2023.

Oleh itu, melihat permintaan yang melonjak ini dengan tidak ada EV yang berharga lebih rendah untuk dibeli oleh golongan pertengahan Malaysia sekarang (EV semasa yang dijual adalah untuk rakyat Malaysia yang kaya sahaja) terdapat pengeluar kenderaan elektrik jenama China yang baharu membuat langkah mereka untuk tiba di Malaysia dan mulakan perniagaan.

Satu daripada jenama EV itu ialah BYD. Nama BYD mungkin tidak sebesar Tesla di Malaysia sekarang, tetapi di pasaran asalnya, pembuat kereta China itu sebenarnya menjual lebih banyak kereta elektrik dan hibrid berbanding gergasi EV California itu.

Tidak mahu bergantung sepenuhnya pada pasaran China, BYD telah mengembangkan jejaknya ke luar negara, bermula dengan pelancaran SUV Tang elektrik sepenuhnya di Norway tahun lepas.

Sementara itu, baru-baru ini BYD mula dijual di Australia (RM134k termasuk cukai tempatan dan kos penghantaran) dan Singapura (bermaksud mereka sedia menjual unit pacuan kanan untuk Malaysia juga) dengan crossover elektrik kompak yang dipanggil Atto 3 (dipanggil ‘Yuan Plus ‘ di China).

Terdapat ramai rakyat Malaysia yang mahukan EV berharga lebih rendah, berharga antara RM100k hingga RM150k dan BYD Atto 3 ini mungkin jawapannya.

Dan tahukah anda bahawa BYD di Singapura diedarkan oleh Sime Darby Motors Singapore yang bermaksud penjaga jenama baharu untuk BYD di Malaysia ialah Sime Darby Motors Malaysia.

Previous post

Isuzu Malaysia Nikmati Pertumbuhan 143% Tahun Ke Tahun Pada Separuh Pertama 2022

Next post

Sub-Jenama Radar Auto Dilancarkan Oleh Geely

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *