BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Adakah Malaysia Akan Mendapat EV Bawah Harga RM99,900?

Banyak janji telah dibuat untuk EV berharga rendah untuk rakyat Malaysia tetapi ianya masih hanya janji!

Hakikatnya, ketika kita masih ada program kereta nasional yang menjual kereta berkuasa petrol di negara ini untuk khalayak ramai, TIDAK akan ada kenderaan elektrik berharga rendah, dari China atau India yang akan berharga di bawah RM100,000.

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, terdapat banyak minat terhadap kenderaan elektrik dalam kalangan sebilangan rakyat Malaysia kerana kerajaan telah melakukan langkah yang baik untuk memansuhkan semua duti import dan juga bayaran cukai jalan ke atas kenderaan elektrik penuh.

Pada masa itu, malah sekarang, hanya terdapat pengeluar kereta mewah yang menjual kenderaan elektrik di Malaysia dalam bilangan yang tinggi. Nissan Leaf, kereta elektrik terlaris di dunia mempunyai jualan yang kurang berbanding Porsche Taycan di Malaysia dan Hyundai Kona EV menguruskan beberapa dozen tempahan sahaja.

Mini elektrik dijual lebih baik daripada Hyundai Kona EV.  BMW iX3 mempunyai lebih banyak tempahan, dengan kemungkinan masa menunggu selama hampir 2 tahun, manakala Renault Zoe, kereta elektrik terlaris di Eropah mengambil masa dua tahun tambahan untuk membersihkan stok kereta mereka yang kecil.

Trend ini menekankan hanya satu perkara. Sekali lagi kami ujarkan, hanya rakyat Malaysia yang kaya mampu membeli kenderaan elektrik dan mereka menikmati pemilikan bebas cukai dan cukai jalan PERCUMA, manakala kita rakyat marhaen terus membayar duti import yang tinggi untuk kereta baharu dan menanggung yuran cukai jalan tahunan yang berat.

Jadi, bagaimana pula dengan berita tanpa henti daripada artikel click bait yang mendakwa pengeluar kereta EV China dengan harga serendah RM45,000 sedang dalam perjalanan ke bilik pameran Malaysia. Hanya fiksyen untuk trafik yang sangat diperlukan daripada pembaca Malaysia?

Sebagai contoh, kereta elektrik kompak ORA Good Cat yang sudah kena spotted itu. Produk Great Wall Motors yang comel dan cantik ini telah dilancarkan di Thailand dan dijual dengan cukup baik.

Harga jualan awal yang ditunjukkan ialah lebih kurang RM95,000. Kemudian dalam artikel berita dalam talian baru-baru ini, harga jualan meningkat kepada lebih kurang RM149,000. Kenapa? Ia tidak ada cukai import!

Well, senang. Jika kereta elektrik berharga rendah masuk ke Malaysia, macam kereta berkuasa petrol berharga rendah, jadi bagaimana pula dengan jenama ‘kereta nasional’ kita?

Buat masa ini kedua-dua jenama mendominasi jumlah volum industri dan dengan senarai menunggu yang panjang untuk memastikan peniaga sangat gembira dan baki bank pengeluar alat ganti sihat.

Honda dan Nissan yang telah melabur ke dalam kilang-kilang besar di Malaysia tidak boleh membawa masuk kereta kompak mereka untuk mencabar jenama ‘kereta nasional’ dan inilah sebabnya kereta elektrik dengan harga yang lebih rendah juga tidak akan dibenarkan dijual untuk mencabar jumlah jualan kereta jenama nasional itu.

Ianya semua adalah kerana politik industri automotif dan bekas-bekas pemimpin yang mempunyai kepentingan dalam perniagaan pembuatan automotif kami.

Previous post

Ada Atau Tidak Insuran Banjir - Anda Boleh Tuntut Bantuan!!!

Next post

2022 - Perbaharui Lesen Memandu Dan Paparkan Pelekat Cukai Jalan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *