BisnesHibrid, Elektrik, Hidrogen

Tempahan Hyundai IONIQ 5 EV Melonjak Melepasi 400 Unit Di Malaysia

IONIQ 5 bukanlah model Hyundai paling popular yang dijual di Malaysia.

Walau bagaimanapun, adakah jualan mereka mencukupi untuk mengekalkan momentum jualan ini. Penghantaran lebih perlahan daripada permintaan sebenarnya kerana hampir setiap hari terdapat pelanggan IONIQ 5 di bilik pameran perdana Hyundai Ara Damansara (maklumat daripada pasukan jualan bilik pameran) tetapi penghantaran IONIQ 5 EV baharu dari kilang adalah perlahan kerana permintaan global untuk Hyundai pemenang anugerah ini adalah di luar dugaan pihak pengurusan Hyundai.

IONIQ 5 yang mengagumkan ini sepatutnya lebih laris, tetapi dengan penghantaran yang lambat dari kilang dan senarai menunggu yang semakin panjang, sesetengah pembeli akan memutuskan untuk membatalkan tempahan mereka dan membeli kenderaan elektrik saingan yang tiada masalah hantaran (malah ada yang sanggup beli EV terpakai tanpa jaminan dan selepas jualan disediakan).

Di Malaysia, lonjakan jualannya juga sangat menggalakkan kerana harga bebas cukai (Kerajaan Malaysia telah memberikan insentif bebas cukai untuk kenderaan elektrik penuh mulai Januari 2022. Selain itu, terdapat juga cukai jalan percuma untuk kenderaan elektrik dari 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2025.

Sementara itu, sekiranya anda pemilik kereta elektrik yang telah membayar cukai jalan selepas 1 Januari 2022, sama ada untuk Porsche Taycan atau Kona EV, anda boleh menyerahkan pelekat cukai jalan dan menuntut rebat daripada JPJ. Pemilik kenderaan atau wakil boleh memohon pengecualian lesen kenderaan bermotor. Permohonan telah pun dibuka mulai 15 Februari 2022.

‘Untuk memajukan lagi industri kereta elektrik di Malaysia, kerajaan pada 15 Oktober mengumumkan insentif dalam bentuk pelepasan cukai langsung dan tidak langsung untuk pemasangan atau pembuatan kenderaan elektrik (EV), bahagian komponen dan pembangunan ekosistem EV seperti kemudahan mengecas.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata antara insentif itu ialah status perintis bagi pengeluaran barangan asli, elaun cukai pelaburan, dan pengecualian duti import dan eksais.

“Malaysia mengambil pendekatan ‘membanding dan menawarkan’ dengan membentuk dasar yang komprehensif, jelas dan konsisten untuk menarik penggunaan EV, manakala pesaing serantau kita menumpukan pada insentif kepada OEM (pengeluar peralatan asal),” katanya di Dewan Rakyat semasa penggulungannya ucapan untuk kementeriannya bagi Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) yang dibentangkan baru-baru ini.

Menteri itu berkata Dasar Automotif Negara menggariskan inisiatif khusus untuk mengukuhkan ekosistem EV, seperti pengeluar alat ganti kritikal, penetapan standard, dan menggalakkan penyelidikan dan pembangunan, pengkomersialan dan inovasi untuk membangunkan teknologi tempatan.

“Kementerian sedang memperhalusi pakej insentif untuk menggalakkan penggunaan EV, ini termasuk pengecualian cukai jalan, pelepasan cukai pendapatan untuk pembelian EV, serta pelepasan cukai pendapatan untuk pemasangan kemudahan pengecasan EV,” tambahnya.

Previous post

Audi Setia Alam Ditutup Sementara Atau Selama-Lamanya?

Next post

Edisi Terhad Polestar 2 BST Edisi 270 Diluluskan Untuk Pengeluaran

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *