Undang - Undang

2022 – Perbaharui Lesen Memandu Dan Paparkan Pelekat Cukai Jalan

Ini adalah satu peringatan bahawa anda kini mesti memperbaharui lesen memandu dan cukai jalan anda.

JPJ tidak akan memberi kelonggaran lagi kepada orang ramai berhubung perkara ini, kerana semua pejabat telah beroperasi semula dan tempoh tangguh kini telah tamat secara rasmi.

Walau bagaimanapun, jika cukai jalan, lesen memandu atau sijil pemilikan kenderaan anda dihanyutkan dalam banjir baru-baru ini, ada sedikit saguhati untuk anda. JPJ tidak akan mengenakan sebarang bayaran penggantian untuk dokumen ini. Anda mesti membawa bersama laporan polis untuk mengesahkan bahawa dokumen itu hilang atau musnah akibat banjir untuk menuntut penggantian percuma ini.

Latar belakang mengenai penangguhan tempoh lanjutan

Pada September 2021, Menteri Pengangkutan, Datuk Wee Ka Siong mengumumkan bahawa JPJ akan menangguh tarikh akhir untuk memperbaharui lesen memandu dan pelekat cukai jalan ke 31 Disember 2021. Penggantungan awal adalah berikutan penutupan cawangan Pos Malaysia, Pejabat JPJ dan UTC semasa PKP pertengahan 2021, yang menyaksikan hampir penutupan sepenuhnya semua kecuali perkhidmatan yang paling penting. Pelanjutan tarikh akhir itu juga didorong oleh betapa sukarnya untuk mendapatkan temu janji atau mendapatkan lesen memandu baharu selepas pejabat yang sama dibuka semula. Terdapat isu tempahan janji temu, menunaikan janji temu dan stok lesen memandu dan cukai jalan kosong yang mencukupi, kerana banyak bahagian industri masih ditutup dan sistem tempahan dalam talian JPJ adalah lapuk dan tidak terurus. Baca tentang pengalaman kami di sini.

Kini orang ramai boleh pergi ke mana-mana cawangan Pos Malaysia di seluruh negara untuk memperbaharui lesen dan cukai jalan mereka. Atau, untuk menjimatkan masa dan mengelakkan orang ramai, mereka boleh melakukannya dalam talian melalui laman web JPJ atau MyEG rasmi.

Kami juga harus ambil perhatian bahawa jika anda mempunyai saman trafik yang perlu dibayar, anda sudah melepas diskaun besar-besaran sehingga 80% yang ditawarkan. Ini juga telah dilanjutkan kepada orang ramai sehingga akhir tahun 2021.

Walau bagaimanapun, anda masih boleh nikmati diskaun/pengecualian cukai jualan yang berterusan. Ini akan berterusan sehingga pertengahan 2022, melainkan kerajaan menganggap perlu untuk melanjutkannya lagi. Perkara ini telah berlaku berkali-kali sebelum ini, jadi ia mungkin berlaku lagi jika Omicron terbukti membawa kesan buruk.

Previous post

Adakah Malaysia Akan Mendapat EV Bawah Harga RM99,900?

Next post

Bolehkah Mata Wang Kripto Digunakan Untuk Membeli Kereta Di Malaysia?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *