Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Volvo Malaysia Menyerahkan 65 Unit XC40 EV Hujung Minggu Ini

Sehingga minggu depan nanti mereka akan menghantar 100 unit XC40 EV.

Mereka menjual lebih baik daripada jangkaan dan ia adalah kerana lebih ramai rakyat Malaysia kini mahu berkata ‘kami ada kereta elektrik’! Adakah ia untuk mengurangkan pelepasan, atau untuk menghantar mesej bahawa mereka sudah menjadi lebih ‘hijau’ atau bahawa mereka berkata ‘kami sedang mengajar generasi akan datang untuk lebih sedar tentang bumi kita?’ Well, adakah semua itu benar-benar penting?

Hakikatnya adalah bahawa Volvo XC40 EV telah menggusik hati rakyat Malaysia sama seperti Mercedes EQA dan Porsche Taycan lakukan sejak pelancarannya.

Sejak pelancaran XC40 EV pada awal April tahun ini, beberapa pembaca telah menghubungi kami dengan soalan tentang hayat bateri, waranti, jarak memandu, kos berjalan, infrastruktur pengecasan bateri dan banyak lagi. Kami juga sentiasa belajar tentang teknologi powertrain baharu ini dan setiap pengeluar kenderaan elektrik berusaha keras untuk memberikan kelainan yang sedikit berbeza kepada teknologi bateri dan pengecasan mereka.

Ini hanya bermakna bahawa teknologi senantiasa berkembang walaupun semasa anda membaca ini dan kami juga cuba memahami dan belajar daripada pengilang dan beberapa pakar dalam bidang ini yang telah datang ke Malaysia untuk bekerja di belakang tabir untuk memberikan pengalaman pemilikan yang lebih baik.

Sementara itu, jika anda berminat, Volvo XC40 EV buatan tempatan pertama ini dijual pada harga RM262,459.75. Sekiranya anda tidak/ingin tahu, versi petrol yang dilancarkan pada Oktober 2018 berharga RM241,997 dan versi elektrik hibrid plug-in berharga RM258,888 di Malaysia.

Menjana kuasa XC40 EV ini ialah enjin motor berkembar yang boleh mengeluarkan 408hp dan 660Nm tork. Bateri litium-ion 75kWh memberikannya jarak 418km dalam satu cas. Dengan pengecasan DC 150kW, kereta itu dijangka mendapat pengecasan penuh dalam masa sekitar 45 minit. Ia boleh pergi dari 0-100km/j dalam masa, yang boleh tahan, kurang dari 5 saat.

Di bahagian dalam, peralatannya agak serupa dengan varian petrol yang dilancarkan sebelum ini di Malaysia. Ia termasuk paparan infotainment 9-inci yang disepadukan dengan Google, kluster instrumen digital, perkhidmatan Volvo On Call dan SOS.

Volvo ini seperti semua Volvo moden yang lain dengan banyak ciri keselamatan. Ia termasuk City Safety suite (collision avoidance & mitigation dengan intersection support; pedestrian, cyclist & large animal detection), front & rear collision warning & mitigation support, Driver Alert Control, Lane Keeping Aid, Run-Off Road Mitigation dengan Road Edge Detection, Oncoming Lane Mitigation, Blind Spot Information System (BLIS) dengan Steer Assist & Cross Traffic Alert (CTA) dengan auto-brake.

Anda kini boleh menempah Volvo XC40 Pure Electric di www.volvocars.com/my . Terdapat pilihan enam warna iaitu Black Stone, Crystal White Pearl, Denim Blue, Glacier Silver dan Sage Green.

Previous post

Harga Minyak Enjin Meningkat Di Malaysia Sebanyak 15 Peratus

Next post

Program Perantisan Bermaz Melahirkan 185 Graduan Baharu

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *