Berita Auto

Program Perantisan Bermaz Melahirkan 185 Graduan Baharu

Graduan sedia-industri ini akan ditempatkan di pusat servis Mazda, Peugeot dan Kia

185 pelajar Program Perantisan Bermaz baru-baru ini meraikan tamat pengajian mereka daripada program yang berlangsung pada 20 April 2022. Kesemua graduan kini bekerja di bawah Bermaz Auto Berhad dan akan ditempatkan di pusat servis untuk tiga jenama yang beroperasi di bawah payung Bermaz Auto, iaitu Mazda, Peugeot dan Kia.

Daripada 185 graduan itu, 68 daripada Program Perantisan Mazda (MAP), 60 daripada Program Mekanik Mazda (MPP) dan 57 daripada Program Body & Paint (BPP).

Bermaz Auto juga telah menambah dan menaik taraf peralatan dan kemudahan teknikal di Sekolah Latihan untuk memenuhi keperluan tenaga kerja selepas jualan hari ini dan melengkapkan mereka dengan pengetahuan untuk mengendalikan kenderaan Generasi Seterusnya (NGV), seperti Kenderaan Elektrik Bateri/Battery Electric Vehicles ( BEV) & Kenderaan Elektrik Hibrid Plug-in/Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV).

Sekolah Latihan BAuto baharu akan menyediakan program Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional/Technical and Vocational Education and Training (TVET) untuk memenuhi keperluan semua 3 jenama kenderaan yang dikendalikan di bawah BAuto (Mazda, Peugeot & Kia).

Program vokasional termasuk BAuto Body & Paint (BABP) dan BAuto Mechanics Program (BAMP). Program vokasional ini diperakui oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK) dan Institut Industri Permotoran/Institute of Motor Industry (IMI) UK, salah satu daripada Pusat Akreditasi bagi penyedia Latihan Mekanik Kenderaan Bermotor. Selain itu, BAuto juga telah memperkenalkan Program Mekatronik BAuto/BAuto Mechatronics Program (BMP); program baharu yang memberi tumpuan kepada mendidik pelajar dalam teknologi elektronik dan kenderaan elektrik (EV).

Sekolah latihan tercanggih itu termasuk pelbagai kemudahan seperti E-pembelajaran & Makmal Komputer baharu, E-makmal Lanjutan, Pusat Pembelajaran EV, Sistem Pengurusan Pembelajaran/Learning Management System (LMS) dan Pengecas AC 22kW untuk tujuan latihan kenderaan elektrik. Dengan kemudahan komprehensifnya yang direka bentuk untuk memupuk bakat tempatan generasi seterusnya sambil memastikan tenaga kerja tempatan dapat menyokong dan memenuhi keperluan perkhidmatan berkualiti di semua pusat perkhidmatan yang dikendalikan oleh kumpulan itu. Tambahan pula, pelajar yang lulus dari Sekolah Latihan BAuto dijamin dengan peluang untuk bekerja sebagai juruteknik profesional dalam rangkaian Selepas Jualan Bermaz.

“Objektif akademi teknikal dan vokasional Bermaz Automotive adalah untuk memberi peluang kepada graduan sekolah muda kita untuk memulakan kerjaya dalam industri automotif. Akademi ini juga merupakan platform untuk latihan berterusan dan pembangunan sumber manusia mahir kami. Untuk meningkatkan kemahiran mereka untuk memenuhi permintaan kenderaan generasi akan datang yang memberi tumpuan kepada teknologi hijau dan bersih, ciri keselamatan autonomi dan ketersambungan yang lebih baik. Program kami akan distrukturkan untuk menggalakkan pembelajaran berterusan,” kata Pengerusi Eksekutif Bermaz Auto Berhad, Dato Sri Ben Yeoh.

Bermaz percaya dalam mewujudkan masa depan yang mampan untuk belia dengan memberi inspirasi kepada mereka untuk membuka potensi mereka dalam industri automotif dan meningkatkan kehidupan mereka dengan pengetahuan dan kemahiran praktikal yang tidak ternilai. Individu yang memiliki gabungan keghairahan, cita-cita dan dorongan yang menarik untuk meneruskan kerjaya dalam sektor selepas jualan boleh menyerahkan resume mereka ke bts6@bermaz.com.my.

Previous post

Volvo Malaysia Menyerahkan 65 Unit XC40 EV Hujung Minggu Ini

Next post

PLUS Keluarkan Cadangan Waktu Perjalanan Hari Raya

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *