Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Harga Minyak Enjin Meningkat Di Malaysia Sebanyak 15 Peratus

Tiada pilihan, kos menukar minyak enjin anda telah meningkat dan akan terus meningkat dalam beberapa bulan akan datang.

Ok, jadi kami ada menyiarkan artikel tentang kenaikan harga tayar pada tahun 2022 sebanyak 30 peratus dan ia bermula dengan perlahan pada penghujung Mac tahun ini. Bermula sedikit dahulu dengan 5 peratus, ia telah meningkat sehingga 15 peratus pada masa kami terpaksa menukar dua tayar hadapan pada MPV kami yang berusia 20 tahun.

Dan baru saja minggu lepas ini kami terpaksa servis coupe kami yang berusia 33 tahun dan kami dimaklumkan oleh peniaga alat ganti tetap kami bahawa kos minyak enjin kami telah meningkat 5 hingga 10 peratus pada bulan lepas. Jadi, sekarang pada April 2022 kami akan membayar lebih untuk minyak pelincir dan menjelang akhir Julai tahun ini akan ada lagi kenaikan harga 5 hingga 10 peratus.

Terdapat juga peningkatan sebanyak 10 peratus untuk bahagian servis lain kami iaitu penapis udara dan penapis minyak. Ini yang perlu kita hadapi dan kita masih boleh membeli alat ganti kami daripada pengimport alat ganti bebas dan mendapatkan servis kereta kami di mekanik kami yang dipercayai yang tidak akan ‘mempermainkan kami‘ dan akan betul-betul menukar minyak enjin kami.

Di sinilah ia menjadi agak rumit, dengan kenderaan masa kini yang masih dalam jaminan, pemilik perlu meneruskan servis kereta mereka di kedai pengedar sah dan membayar harga yang diperlukan. Walau bagaimanapun, jika anda seperti kami, memandu kereta yang tidak mempunyai jaminan lagi, kami boleh mendapatkan minyak enjin (pelincir) kami daripada pasaraya besar seperti yang telah kami nyatakan sebelum ini di mana harganya jauh lebih rendah dan ia datang dengan piawaian antarabangsa yang bermakna tidak akan ada isu, hanya beberapa orang jualan dan pemasaran yang kecewa di pejabat pelincir tempatan.

Sementara itu, kami hanya ingin memaklumkan anda bahawa terdapat beberapa ‘organisasi’ baharu yang menawarkan servis kereta yang ‘murah’ dan juga membaiki kereta kepada rakyat Malaysia dan anda harus berjaga-jaga dengan ‘tawaran’ mereka ini kerana mereka tidak boleh menservis kenderaan anda dengan betul jika mereka TIDAK buat duit.

Tidak kira apa tawaran di ‘media sosial’ melalui pelbagai aplikasi beli-belah, bengkel ini mempunyai overhed yang perlu dibayar dan oleh itu mereka tidak boleh menyediakan servis atau pembaikan kenderaan kalau mereka rugi.

Sila periksa sedikit dan semak harga jualan pelincir dan alat ganti dan lihat sama ada ‘harga tawaran’ dengan organisasi baharu ini lebih rendah atau lebih tinggi. Jika lebih rendah maka berhati-hati. Jika lebih tinggi sedikit atau sama, maka ia harus ok kerana mereka membeli secara bulk dan mendapat harga borong.

Previous post

Theophilus Lakar Kemungkinan Rupa BMW 7 Baharu Jika Grilnya Besar Habis

Next post

Volvo Malaysia Menyerahkan 65 Unit XC40 EV Hujung Minggu Ini

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *