Penyelenggaraan

Adakah Kereta Anda Benar-benar Diservis? Atau Tidak Sama Sekali!

Baru-baru ini mekanik lama kami membeli kereta baru untuk isterinya. (Dia tidak ada masa untuk membetulkan kereta lama isterinya kerana dia sibuk membaiki kereta kita). Memandangkan kereta baru itu dilengkapi dengan pakej perkhidmatan percuma, dia menghantarnya ke pengedar untuk perkhidmatan Servis Percuma Pertama. Selepas 2 jam dia membawa pulang keretanya. Sebagai seorang mekanik yang berpengalaman, dia mendapati pemanduan pulangnya kurang memuaskan dan dia memutuskan untuk memandu ke bengkelnya untuk menyiasat apa yang tak kena. Apabila diperiksa, minyak pelincir tidak ditukar dan penapis minyak juga digunakan semula.

BHP Banner Servis

Jadi, sebelum perkhidmatan percuma berikutnya untuk kereta barunya dia memutuskan untuk menanda penapis minyak dan udaranya dan kerana dia seorang mekanik, dia boleh menaikkan kereta dan menandakan bolt yang digunakan untuk menguras minyak enjin.

Dia pergi ke pengedar untuk perkhidmatan percuma ke-2nya dan selepas mengambil balik kereta beliau terus (di tempat letak kereta pengedar) memeriksa penapis udara untuk tanda yang diletaknya dan mengangkat batang celup minyak enjinnya untuk memeriksa warna minyak. Kereta itu TIDAK diservis sama sekali. Beliau berhadapan dengan penasihat perkhidmatan dan menuntut untuk berjumpa dengan pengurus yang bertanggungjawab.

Keretanya telah dibawa balik ke bengkel pengedar, dinaikkan dan  di bawahnya diperiksa bersama dengan penasihat dan pengurus perkhidmatan mereka. Tanda berwarna masih ada pada bolt saliran minyak enjin. Ini bererti keretanya tidak diservis sama sekali dan jadi kemanakah minyak enjin BARU boleh, penapis udara BARU dan penapis minyak BARU pergi? Nampak macam kru servis tersebut sudah mencaplok barangan tersebut.servis kereta 3

Sedih tapi benar, ini bukan kejadian terpencil dan hanya seorang pemilik kereta mekanik atau pemilik kereta yang tahu dan teliti dapat mengesan konspirasi bengkel sebegini.

Mari kita lihat pakej servis jaminan yang pengeluar kereta tegaskan pemilik kereta terus gunakan untuk memastikan waranti 5 tahun mereka. Adakah kereta anda benar-benar diservis dengan betul apabila anda duduk di bilik menunggu yang selesa dengan WiFi percuma, minuman dan makanan?

1.         Adakah anda pernah berjalan ke panel kaca dan menonton apa yang sedang berlaku dengan aset mahal anda yang anda bayar setiap bulan untuk sekurang-kurangnya 5 tahun yang akan datang?

2.         Adakah anda benar-benar ingat yang kereta anda telah diservis dengan betul dengan pelanggan yang masuk tanpa henti selepas dan sebelum anda?

3.         Adakah anda benar-benar ingat penapis minyak anda ditukar atau adakah ia hanya disapu bersih untuk nampak macam baru?

4.         Pernahkah anda memeriksa minyak enjin anda selepas servis menggunakan batang-celup anda untuk melihat sama ada minyak enjin anda bersih dan lancar?

5.         Pernahkah anda periksa sama ada penapis udara anda telah ditukar atau hanya dibersihkan dengan blower udara dan digunakan semula?

Ingatlah tentang semua perkara ini apabila anda menghantar kereta anda untuk diservis nanti. Sementara itu, pengedar kereta tersebut dalam artikel ini sedang diaudit kerana kami membawa isu ini ke ibu pejabat mereka dan mereka tidak berpuas hati dengan pengedar ini kerana bila produk mereka mula memberi masalah nanti, imej jenama mereka akan terjejas dan bukan keuntungan bengkel pengedar.servis kereta 2

 

 

Previous post

Bilik Pameran FA Wagen Volkswagen Jalan 222 Bungkus

Next post

Geely Geometry EV Bukan Untuk Malaysia! Kenapa?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *