Uncategorized

Harga Tayar Akan Naik Sebanyak 30 Peratus Pada 2022

Kenaikan kos minyak mentah, keluli dan penghantaran mendorong harga tayar meningkat tahun ini.

Kita tidak boleh lari dari peningkatan kos pengeluaran tayar di seluruh dunia. Pada tahun 2021 kita sudah melihat peningkatan apabila Covid-19 telah menaikkan kos penghantaran dan bahan mentah yang diperlukan untuk pembuatan tayar.

Kini berlaku kenaikan besar dalam kos minyak mentah kerana konflik Eropah, yang merupakan salah satu bahan utama dalam pengeluaran tayar.

Beberapa pengeluar tayar telah menaikkan harga mereka dalam tempoh 12 bulan yang lalu, disebabkan pelbagai faktor dalam tahun pelbagai peristiwa untuk industri tayar. Bagaimanapun, pergerakan kenaikan perlahan menyebabkan ramai pemilik kereta tidak sedar kerana tayar tidak dibeli setiap tahun dan kebanyakan pembeli menukar jenama dan tidak sedar perubahan harga kecil 5 hingga 15 peratus.

Selain itu, kadar pengangkutan laut telah meningkat pada tahun 2021, terutamanya menjejaskan tayar yang diimport dari Jepun, China dan Perancis.

Jadi, lebih baik anda mula menjaga tayar anda dengan lebih baik kerana ia perlu tahan lebih lama untuk anda menjimatkan wang.

Sementara itu, pasaran tayar di rantau Asia Pasifik telah menyaksikan pertumbuhan yang stabil bagi jenama tayar China. Permintaan untuk tayar China telah berkembang di seluruh dunia dan juga Malaysia sejak lima tahun lepas, terutamanya disebabkan oleh harga tayar China yang lebih rendah berbanding dengan jenama tayar terkenal.

Oleh itu, memandangkan harga tayar Bridgestone, Michelin, Goodyear, Continental, Yokohama, Kumho dan Hankook perlahan-lahan meningkat dalam beberapa bulan akan datang, seperti yang berlaku pada tahun 2021, pengeluar tayar China akan berkembang pesat dengan harga yang lebih rendah dan corak bunga yang lebih cantik untuk memikat pemilik kereta yang lebih muda untuk menggunakan tayar mereka.

Apakah jenama tayar China yang perlu diberi perhatian di Malaysia?

Pasti ada beberapa jenama tayar China yang perlu dielakkan tetapi berikut adalah beberapa jenama tayar China yang boleh anda pertimbangkan jika anda mencari set tayar baharu yang murah pada tahun-tahun akan datang.

  • Aeolus. Jenama ini menawarkan beberapa model tayar untuk kegunaan yang berbeza, syarikat ini bermula pada tahun 1965 membuat tayar untuk industri pembinaan.
  • Sailun. Ini adalah pemain yang agak baru masuk ke pasaran pada tahun 2002 dan kini mereka menjual 30 juta tayar setahun. Jenama tayar ini telah mewujudkan perkongsian eksklusif dengan Universiti Sains dan Teknologi Qingdao untuk bekerja secara khusus dalam penyelidikan getah. Sailun dijual di lebih 100 negara di seluruh dunia.
  • Doublestar. Ini, buat masa ini, merupakan syarikat tayar terbesar di China yang mengeluarkan tayar untuk semua jenis kenderaan.
  • Linglong. Anda mungkin pernah nampak yang ini pada banyak kenderaan yang diimport dari China. Ini adalah salah satu pengeluar tayar China terbesar yang mengeluarkan 50 juta tayar setahun dan menyasarkan untuk kejayaan besar di persada dunia dan mencapai pengeluaran 90 juta tayar setahun menjelang akhir 2020.
  • Roadone. Sudah terkenal dalam industri logistik Malaysia sebagai tayar Roadone menggunakan teknologi pengeluaran tayar trak jejari semua keluli dari Eropah dan kemudiannya disesuaikan dengan keadaan jalan raya Asia.

Previous post

Ruang Dalaman Geely Bin Rui Cool Didedahkan

Next post

Ducati Panigale V4 SP2 Dapat Kit Baharu, Enjin Lebih Berkuasa

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *