Bisnes

Volvo XC40 Recharge, Baru Dilancarkan Dan Sudah Habis

Malah SUV Volvo XC60 pun sudah habis dijual sekarang.

Adakah Volvo Cars akhirnya mendapat perhatian pembeli kereta mewah Malaysia? Adakah dua jenama utama Jerman dalam segmen ini bimbang? Baiklah, melihat angka penjualan tahun lalu, BMW dan Mercedes-Benz di Malaysia masih memimpin penjualan yang sihat berbanding Volvo Cars, namun jenama kereta Sweden ini tidak boleh diabaikan oleh jenama dan pemasar produk dari BMW dan Benz.

Dengan barisan SUV yang popular dan banyak pengedar mewah di seluruh Malaysia sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Volvo Cars bersedia untuk kembali bersaing.

Setelah berpuluh-puluh tahun berdiam diri dan tidak menarik, Volvo Cars mendapat ‘peluang’ yang sangat mereka perlukan ketika Geely Auto membeli jenama itu dan dengan dana yang banyak menghidupkan semula nama Volvo secara global dengan pelancaran SUV XC90 mewah yang diilhamkan ‘Thor’ pada tahun 2014.

Sehingga hari ini, SUV berusia 7 tahun ini kelihatan sangat tampan dan mempunyai bahagian dalaman yang mudah menyaingi Bentley dan Jaguar dari segi fitment, penampilan dan kualiti. Tetapi di sini adalah bahagian yang mengejutkan, kos XC90 hampir 35 peratus lebih rendah daripada harga pesaingnya, namun ia memberikan prestasi dan ciri keselamatan yang serupa atau lebih baik.

Kini XC90 dengan facelift yang menyeluruh telah tiba di Malaysia dan dengan ciri-ciri yang lebih baik dan penampilan yang baik, XC90 ini adalah salah satu daripada tiga penjual yang paling laris.

Terdapat XC60 SUV yang juga habis terjual sejak bulan lalu dengan penghantaran yang akan bermula menjelang Ogos tahun ini. Kemudian ada XC40 Recharge yang baharu dilancarkan yang merupakan pra-pengenalan Volvo dari rangkaian kenderaan berkuasa elektrik yang baharu di Malaysia.

Perincian XC40 Recharge bermula dengan enjin Drive-E petrol tiga silinder turbocharged 1.5 liter bermesin kembar yang dipadankan dengan transmisi dwi-klac 7-kelajuan yang hanya menggerakkan roda depan. Di antara kedua-dua perkara itu adalah motor pemacu elektrik yang disambungkan kepada bateri lithium-ion 10.7 kWh, yang mampu menyediakan jarak pemanduan elektrik tulen 44 km.

Jumlah output kuasa gabungan dari powertrain PHEV ini adalah 262hp dan tork 425 Nm dengan 82hp dan tork 160 Nm dihasilkan dari motor elektrik sahaja. Oleh itu, ini bermaksud masa 0-100 km / jam yang cukup laju iaitu 7.3 saat dan kelajuan tertinggi yang terhad secara elektronik 180 km / jam, selain angka pelepasan CO2 dan kecekapan bahan bakar masing-masing hanya 50 g / km dan 2.2 km /l

XC40 ini kini juga habis terjual dan batch seterusnya akan tiba juga pada bulan Ogos 2021, sekitar 4 bulan lagi.

Pandemik ini telah menyebabkan kelewatan penghantaran dan kekurangan chip yang paling teruk yang merupakan komponen penting bagi semua kenderaan berteknologi tinggi baharu seperti model Volvo ini.

Bilik pameran Volvo di seluruh negara terpaksa memberitahu pelanggan yang bersemangat untuk menunggu beberapa bulan atau beralih kepada model sedan mereka seperti S60 dan S80, tetapi rakyat Malaysia seperti seluruh dunia sudah mabuk Sport Utility Vehicles (SUV). Sport Utility Vehicles (SUV).   

Previous post

Kenaikan Kadar Tol Untuk Tahun 2021 Ditangguhkan

Next post

Toyota Mempunyai 2 SUV Tiga Baris Elektrik Baharu Akan Datang

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *