Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Trak Pikap Lama Datsun 620 Sudah Berusia 50 Tahun!

Ramai otai-otai Malaysia sudah pasti ingati trak pikap Datsun 620 ini yang dulunya merata-rata.

Trak pikap hari ini sering dipasarkan untuk koboi pekan, dengan banyak ciri dan peralatan keselamatan seperti kenderaan penumpang moden. Tidak begitu 50 tahun lalu yang lalu apabila Datsun, kini dikenali sebagai Nissan, melancarkan trak 620 ini. Walaupun ia bukan trak pertama mereka, ia dikenali ramai yang suka memperhati trak pikap yang lama.

Datsun 620 dilancarkan tepat setengah abad yang lalu pada Februari 1972. Sekurang-kurangnya 6 gaya badan dan varian ditawarkan, termasuk kab biasa, kab raja, dengan varian jarak roda pendek dan panjang dimasukkan ke dalam campuran, bersama-sama dengan versi kab krew dipanggil U620, yang menggunakan katil trak yang lebih pendek dan bersepadu sepenuhnya untuk keselesaan penumpang yang baik untuk empat orang.

Varian terakhir ini sangat jarang ditemui dan kelihatan hampir seperti trak unibody dengan rel sisinya yang cerun. Juga tersedia ialah varian “Custom” dengan ruang Kab King yang diregangkan di Jepun. Terdapat juga varian van penghantaran yang juga agak sukar ditemui.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Trak 620 dibezakan dengan reka bentuk empat lampu depan bulat, yang tipikal untuk tahun 70-an. Hanya satu generasi kemudian lebih banyak elemen reka bentuk segi empat tepat dan segi empat menjalar ke dalam reka bentuk kereta. Datsun juga memberikan penggayaan berani 620 dalam bentuk aksen garis bahu yang kuat dipanggil “wing line” atau “billet side”. Ini kelihatan seperti kesan peluru pada pintu hadapan yang bercantum dengan katil trak atau dengan pintu belakang.

Menjana kuasa Datsun 620 ini ialah siri enjin petrol keluarga J dan L serta enjin diesel keluarga SD. Pilihan enjin petrol menggantikan 1.5L, 1.6L, 1.8L dan 2.0L manakala diesel adalah 2.2L dengan 66 kuasa kuda. Kotak gear automatik 3-kelajuan atau 4- dan 5-kelajuan manual tersedia bergantung pada tahun pengeluaran dan pasaran.

Datsun 620 dihasilkan dan dijual dari 1972 hingga 1979. Ia digantikan dengan Datsun 720. Barisan produk ini akhirnya akan berkembang menjadi Nissan Frontier, yang dijual bersama Nissan Navara, yang kini menjadi pilihan utama- trak pikap yang dijual oleh Nissan di banyak pasaran.

Hotwheels pun ada model ini:

Previous post

Model Mercedes-Benz C-Class 2022 Akan Tiba Minggu Ini

Next post

Takashi Obata Adalah Timbalan Pengerusi Baharu UMW Toyota Motor

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *