Berita Auto

Model Mercedes-Benz C-Class 2022 Akan Tiba Minggu Ini

C-Class terbaharu ini akan memperkenalkan lebih daripada sekadar wajah baharu yang segak.

Sejak pengenalan global C-Class semasa pada 2014 yang anda lihat di bilik pameran Malaysia di seluruh negara, lebih 2.5 juta unit telah dijual kepada pelanggan yang happy sekali.

Tiba minggu ini di semua bilik pameran Mercedes-Benz, C-Class baharu ini akan membawa banyak ciri dan kejuruteraan S-Class ke dalam rangka yang lebih padat.

Seperti sedan Mercedes sebelum ini, sedan W206 baharu ini telah berkembang dalam dimensi berbanding model semasa dan akan keluar tidak lama lagi. Kedua-dua penumpang hadapan dan belakang mendapat manfaat daripada dimensi luaran yang meningkat secara sederhana bagi generasi model baharu.

Fakta menarik, Mercedes-Benz C-Class adalah model gantian untuk Mercedes 190E (W201) yang ‘terlebih kejuruteraan’. Sebab kami katakan ‘terlebih kejuruteraan’ adalah kerana apabila anda bercakap dengan mekanik Mercedes di negara kita, mereka sentiasa memuji kualiti binaan yang teguh dan bahan kabin yang tahan lasak 190E.

Kisah kejayaan C-Class bermula pada tahun 1982. Ini adalah apabila Mercedes-Benz 190 dilancarkan sebagai model bersaiz sederhana. Kerana ia adalah kereta terkecil dalam rangkaian Mercedes-Benz pada masa itu, ia tidak lama kemudian mendapat jolokan ‘Baby Benz’. Bukan sahaja dengan enjin pembakaran, contohnya 190 E 2.5-16 Evolution yang sporty dengan enjin empat injap, Mercedes-Benz yang berulang kali membuat petandanya, tetapi juga dengan rangkaian powertrain alternatif.

Sementara itu, seperti S-Class semua baharu yang dilancarkan di Malaysia baru-baru ini, Mercedes-Benz C-Class 2022 akan dilengkapi dengan generasi kedua MBUX (Mercedes-Benz User Experience/Pengalaman Pengguna Mercedes-Benz). Bahagian dalam kenderaan menjadi lebih digital dan pintar, kerana kedua-dua perkakasan dan perisian telah mencapai kemajuan yang besar.

Perancang kabin Mercedes akan menyediakan pemandu dengan skrin sentuh TFT yang membolehkan mereka mengakses keseluruhan rangkaian ciri yang pelanggan inginkan hari ini, sama ada mereka memerlukan atau menggunakannya atau tidak. Ia akan menjadi beberapa tahap di atas apa yang disediakan Tesla.

Akan ada skrin sentuh multimedia pusat 11.9 inci terbaik dalam kelas yang dikongsi dengan sedan mewah  S-Class 2020 baharu dan panel instrumen digital 12.3 inci berdiri bebas yang akan dicondongkan 6 darjah ke arah pemandu untuk tontonan dan penggunaan yang lebih baik.

C-Class ini akan dilengkapi dengan pengecas turbo 1.5 liter inline-4 baharu dengan sistem hibrid ringan 48 volt dan dipasangkan dengan 9G-Tronic milik Mercedes.

C200 ini menghasilkan 201hp dan 300Nm, dengan masa 0-100km/j dalam 7.3 saat. Lewat tahun ini, kita akan melihat C300e, yang merupakan hibrid plug-in yang berfungsi dengan enjin 2 liter pengecas turbo dipasangkan dengan motor elektrik yang memberikan 308hp dan memecut dari 0-100km/j dalam hanya 6.1 saat.

Apabila bateri litium-ion 25.4kWh C300e dicas sepenuhnya, kereta itu boleh dipandu sehingga 100km hanya dengan kuasa bateri.

Previous post

Honda Malaysia Sasar Jual 80,000 Unit Kenderaan Tahun Ini

Next post

Trak Pikap Lama Datsun 620 Sudah Berusia 50 Tahun!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *